Lara Wierenga bij NPO Radio 1 over ijverige jongens en meisjes

Verschillen in ijverigheid tussen jongens en meisjes kunnen ontstaan door de sociale omgeving. Meisjes worden namelijk vaak sneller beloond voor hun ijverigheid dan jongens. Dit kan invloed hebben op hoe jongens en meisjes hun eigen inzet en prestaties waarderen. Beluister Lara Wierenga bij het programma Spraakmakers op NPO Radio 1.

NPO Radio 1 Spraakmakers

Klopt het beeld dat meiden ijveriger zijn dan jongens?

Lara Wierenga in de media

Lara Wierenga doet onderzoek naar de invloed van genetische en omgevingsfactoren op de ontwikkeling van hersenstructuur van kinderen en adolescenten. Daarover vertelt ze in diverse media.

Atlas van het brein

Lara Wierenga en grafisch ontwerper Dirma Janse sloegen de handen in elkaar voor een uniek project, de Atlas van ons brein. Een visuele reis door de hersenen. In dit boek neemt Wierenga je mee in de recenste inzichten op gebied van de neurowetenschap. De atlas laat mensen zien dat je geen hersenwetenschapper hoeft te zijn om het brein te doorgronden

NPO Radio 1 Journaal

De hersenen van tieners zijn tijdens de corona lockdown sneller verouderd. Uit MRI-scans van Stanford University blijkt dat jongeren na de corona lockdown een grotere hippocampus en amygdala hebben en dat het weefsel in de cortex dunner is geworden. Het is normaal dat het weefsel dunner wordt naarmate mensen ouder worden, maar de pandemie leek dit proces te hebben versneld.

Atlas van het brein

NRC

'Een inkijkoperatie in het menselijk brein', zo noemt Niki Kortweg, NRC redacteur, het boek dat Lara Wierenga schreef over de hersenen. Kortweg: 'Eke auteur worstelt met de vraag: hoe sterk kan ik ingewikkelde wetenschap versimpelen zonder belangrijke informatie te verliezen? Neurowetenschapper Lara Wierenga van de Universiteit Leiden en grafisch ontwerper Dirma Janse kozen in hun Atlas van ons brein voor een originele insteek: een combinatie van heldere teksten met aantrekkelijke infographics en illustraties'. (30 november 2022)

Spraakmakers - NPO Radio 1