Universiteit Leiden twaalfde in wereldwijde duurzaamheidsranking

De Universiteit Leiden staat op de twaalfde plek in de UI Green Metric, een wereldwijde duurzaamheidsranglijst voor universiteiten. Meer dan duizend universiteiten van over de hele wereld doen mee aan de ranking.

De UI Green Metric is een initiatief van de University of Indonesia (UI). Deze universiteit inventariseert jaarlijks hoe universiteiten wereldwijd omgaan met zaken als energie, klimaat, afvalrecycling, transport en water. Ook bekijkt de UI in hoeverre duurzaamheid wordt meegenomen in onderwijs en onderzoek, en hoeveel budget hiernaartoe gaat.

Nederlandse Universiteiten

Dit jaar doen er 1050 universiteiten mee aan de ranking, 94 meer dan vorig jaar. Universiteit Leiden staat op plek nummer twaalf, vijf plekken lager dan vorig jaar. Dit maakt de Universiteit Leiden de derde meest duurzame universiteit van Nederland. Rijksuniversiteit Groningen is de tweede meest duurzame universiteit van Nederland en staat dit jaar op de vierde plek van de lijst. Op nummer een staat Wageningen University & Research, die voor de zesde keer op rij de meest duurzame universiteit ter wereld is.

Duurzamer op alle fronten

In totaal heeft de Universiteit Leiden 9025 van de 10.000 punten behaald. Dit betekent dat de totale score van de Universiteit Leiden gestegen is met meer dan 300 punten ten opzichte van vorig jaar. Op alle thema’s heeft de universiteit beter gescoord dit jaar. Met name op de thema’s energie, klimaat, transport, onderwijs en onderzoek heeft de Universiteit Leiden een flink hoger aantal punten behaald. Dit komt onder andere door het Levend Lab, waarin toekomstscenario's op het gebied van klimaatsverandering en landgebruik voor het Nederlands landschap wordt onderzocht. Het best scoort de Universiteit Leiden op het thema water en afval, waar zij, net als vorig jaar, het volledig aantal punten voor heeft gekregen.

De volledige ranking, opgesplitst naar categorie, is te lezen op de website van UI Green Metric.