Viering hoogste punt cluster Zuid

Op dinsdagmiddag 6 december vierden maar liefst 80 collega’s, partners en bestuurders het bereiken van het hoogste punt in de bouw van Cluster Zuid. Het bereiken van het hoogste punt is een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van de Humanities Campus.

In 2021 is de sloop van de binnenkant van Cluster Zuid begonnen. Vanwege de aanwezigheid van (beschermde) vleermuizen moest de start van de echte verbouwing echter op zich laten wachten.

In de bouw is het gebruikelijk om het bereiken van het hoogste punt in de nieuwbouw te vieren. Het hoogste punt van het gebouw is de dakconstructie van het glazen dak dat het atrium zal overspannen. Naar verwachting wordt Cluster Zuid in 2024 in gebruik genomen.

Een mijlpaal om te vieren

In de middag zijn de bouwvakkers van de Bouwcombinatie Cluster Zuid getrakteerd op friet. Aan het einde van de dag kwamen collega’s van de Faculteit Geesteswetenschappen, de toekomstige nieuwe ‘bewoners’ van het gebouw, zoals de Universiteit Bibliotheek en andere partners en betrokkenen samen om het hoogste punt te vieren. Vice-decaan Jeroen Touwen had de eer om de vlag te hijsen: ‘Het bereiken van het hoogste punt is een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van de Humanities Campus’.

Over de Humanities Campus

De ontwikkeling van de Humanities Campus is een grootschalige project waartoe het Faculteitsbestuur Geesteswetenschappen al in 2014 opdracht heeft gegeven. ‘We werken aan een campus als aantrekkelijke omgeving voor nationale en internationale medewerkers, onderzoekers en studenten. Een campus die ontmoeten, samenwerken, uitwisselen en delen mogelijk maakt en toegankelijk is voor minder-validen. In plaats van de losse gebouwen die we nu hebben, krijgen we een samenhangende duurzame campus met eigentijdse voorzieningen en een groen hart die de binnenstad verbindt met de singel’, aldus Jeroen Touwen.

Na het Arsenaal en het PJ Vethgebouw zal Cluster Zuid het derde gebouw van de Humanities Campus zijn, dat is gerenoveerd en in gebruik wordt genomen. Ondertussen wordt de verbouwing van Cluster Noord voorbereid. Naar verwachting zal in 2030 de gehele campus gerealiseerd zijn. Tijdens de verbouwing van de gebouwen gaat het onderwijs en onderzoek door.