Alumni Appreciation Event zeer gewaardeerd

Afgelopen maandag vond in de Faculty Club van het Academiegebouw de eerste editie van het Alumni Appreciation Event plaats.

Het was een event waarbij waardering werd getoond aan de actieve Leidse alumni die in hun vrije tijd en pro bono veel hebben gedaan – en nog steeds doen – voor de Universiteit en haar studenten. Verschillende sprekers namen hierbij het woord rondom het thema waardering en betrokken daarbij op interactieve wijze de alumni.

Onder de genodigden en aanwezigen waren circa 65 alumni en 5 decanen. Er waren alumni vanuit uiteenlopende studierichtingen: van rechten tot astronomie en van archeologie tot geneeskunde. Deze verscheidenheid aan studieachtergronden, maar ook aan werkzaamheden en leeftijden, bevorderde een creatieve en interactieve samenkomst. Ook waren er maar liefst vijf decanen aanwezig bij deze eerste editie: Joanne van der Leun (rechten), Jan Kolen (archeologie), Paul Wouters (sociale wetenschappen), Mark Rutgers (geesteswetenschappen) en Jasper Knoester (wiskunde en natuurwetenschappen).

Het thema waardering stond ook in het programma centraal, waarbij Annetje Ottow, de voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden, iedereen verwelkomde. Daarbij opende zij met een eerste dankwoord aan de Leidse alumni. Hierna droeg de – vorig jaar verkozen – Leidse stadsdichter Zoë van de Kerkhof een speciaal voor de alumni geschreven gedicht voor. Op een bevlogen wijze droeg zij dit prachtige gedicht voor aan de aandachtige zaal.

Vervolgens nam hoogleraar ‘Gedragsinterventies in Population Health’ Marieke Adriaanse de zaal mee in onze eigen verkenning naar (hoe te) erkennen en waarderen. Vanuit haar gecombineerde leerstoel van de geneeskunde (LUMC) en de sociale wetenschappen (FSW) kon zij het interdisciplinaire alumni gezelschap hier goed in betrekken. Door vragen aan het publiek te stellen als “hoe krijg jij erkenning en waardering in jouw huidige werk?” zorgde ze voor een interactieve presentatie. De antwoorden van alle aanwezigen resulteerden in een uitgebreide woordenwolk op de beamerdisplay met begrippen als ‘autonomie’, ‘acceptatie’, ‘complimenten’ en ‘gezien worden’. Zo bleek dat iedereen op zijn of haar eigen manier waardering uit en zoekt.

Na afloop van het programma volgde er een gezellige borrel waarbij veel interessante gesprekken ontstonden. Veel aanwezigen bleven dan ook tot het einde van de avond. Kortom, de eerste editie van het Alumni Appreciation Event was een groot succes. Hopelijk tot volgend jaar!