Collegecolumn: Slentertijd voor nieuwe inspiratie

Het voorbije jaar hebben we veel van iedereen gevraagd. Uit de personeelsmonitor bleek dat de werkdruk hoog is en ook corona speelde ons parten in 2022. Ik gun iedereen daarom wat slentertijd. Tijd waarin je niet wordt opgejaagd door de waan van de dag.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Deze keer is het de beurt aan Annetje Ottow.

De beste inspiratie komt juist naar boven als je zaken even loslaat en je je gedachten de vrije loop laat. Voor mij is slentertijd bijvoorbeeld vroeg opstaan en dan dertig kilometer naar kantoor fietsen. Het zorgt voor rust en ruimte in mijn hoofd en ik krijg er energie van. Ook word ik blij van wat ik onderweg tegenkom. Laatst zag ik tijdens het fietsen een haas in de wei en daar kan ik dan de hele dag op teren. Slentertijd zorgt er bij mij voor dat ik alles makkelijker aan kan.

Annetje Ottow en Hester Bijl bij Leiden Institute of Chemistry.
Annetje Ottow (derde van rechts) en Hester Bijl (tweede van rechts) bij Leiden Institute of Chemistry.

Voor iedereen is slentertijd wat anders. Sommigen krijgen energie van een wandeling, anderen door juist heel veel te doen. Maar het hoeft niet altijd iets buiten werk te zijn. Tijdens onze nieuwjaarsborrels hoorde ik ook van collega’s dat slentertijd voor hen een praatje bij de koffieautomaat is of een bezoek aan een congres. Daar raken ze geïnspireerd door anderen en daarna gaat bijvoorbeeld scripties nakijken veel sneller.

Ik herken dat. Voor ons als CvB waren de werkbezoeken die wij het afgelopen jaar bij (vrijwel alle) instituten hebben afgelegd, keer op keer geweldige ervaringen. Ontmoetingen, waarbij jullie met zoveel trots en enthousiasme laten zien wat voor moois er allemaal wordt gedaan. Het liet ons zien dat we als docenten, onderzoekers en professionele staf met beide benen in de wereld staan. We werken dag in dag uit aan het bereiken van een betere wereld. Laten we daar heel erg trots op zijn.

Ik wens jullie allemaal een mooi en inspirerend 2023 toe!

Deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar nieuws@leidenuniv.nl.