De dag van Jasper

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Maandag 9 januari

‘Hoewel ik vorige week vrijdag al op de faculteit heb gewerkt, zie ik vandaag toch als de echte start van het jaar. Het huis was weer in de gebruikelijk modus vanochtend, met de kinderen die zich altijd net wat te gehaast voorbereiden op de schooldag en het pand in vliegende vaart verlaten. Tegen 8 uur stap ik zelf op de fiets naar het station, waar de NS me niet teleurstelt en ik keurig op tijd naar Leiden vertrek. Op kantoor is het een stuk drukker dan vorige week en worden de nodige beste wensen uitgewisseld. Goed om iedereen weer te zien!

De dag is verder goed gevuld. In de ochtend heb ik een aantal overleggen die gaan over uiteenlopende onderwerpen, van sectorplannen tot nieuwe benoemingen en andere personeelszaken. Om 12 uur spring ik op de fiets naar het Rapenburg, waar het CvB een Nieuwjaarslunch houdt met de faculteitsbestuurders en wetenschappelijk directeuren. CvB voorzitter Annetje Ottow geeft een korte, aansprekende speech en voor de rest is het vooral begroeten en bijpraten met een hapje eten erbij. Het blijkt overigens dat net als overal in Nederland, veel van de aanwezige collega’s een deel van de vakantie ziek zijn geweest. Geen corona, maar wel allemaal met vergelijkbare klachten.

‘De eerste echte werkdag van het jaar: de routine is binnen een dag weer helemaal terug.’

Na terugkomst op onze faculteit bespreek ik het draaiboek voor de nieuwjaarsreceptie van morgen met Marjolein van Schoonhoven, hoofd van onze facultaire afdeling Communicatie en Marketing. Ook lopen we door de nieuwjaarspeech die ik in het weekend heb geschreven. Ik heb er de nodige geschreven, altijd een leuke taak, maar dit is de eerste in Leiden, dus speciaal. Ik zie uit naar de receptie en hoop dat veel mensen gebruik zullen maken van de gelegenheid het nieuwe jaar samen in te luiden! Even denk ik terug aan vorig jaar, toen we door corona nog geen receptie mochten organiseren, ik nog geregeld vanuit Groningen forensde naar Leiden en het Ibishotel mijn vaste slaapplek was. Dat is dit jaar allemaal een stuk beter.

De middag vervolg ik met een overleg met Pieter Schipper, ons hoofd academische zaken, over een lijst van mooie onderwerpen. Het jaar is nog maar net begonnen en er is al veel dat op actie en besluitvorming wacht. Hierna volgt nog het agendaoverleg met de vice-voorzitter van de Faculteitsraad (FR), Martina Huber. Dit is een periodiek overleg, waarin we de agenda voor de komende vergadering tussen de FR en het faculteitsbestuur bespreken. De discussie is altijd open en we zijn blij met de constructieve relatie die we met de FR hebben. Uiteindelijk heeft de hele faculteit daar profijt van. In de marge van dit overleg horen we dat de FR een goed intern overleg heeft gevoerd over het nieuwe facultaire bestuursmodel dat het bestuur op advies van een brede werkgroep wil invoeren. Het advies van de FR hierover kunnen we volgende week tegemoet zien.

Ik ben redelijk vroeg thuis vandaag en we eten terwijl de eerste schooldag van 2023 wordt besproken. Daarna leg ik de laatste hand aan de nieuwjaarspeech en lees vergaderstukken, gezellig geflankeerd door Jasmijn die een boek voor haar literatuurlijst leest. De routine is binnen een dag weer helemaal terug.’