Even voorstellen: Johan Visser

Johan Visser werkt sinds september 2022 als promovendus bij de sectie Nederlandse Geschiedenis in het onderzoeksproject 'Dutch Shipping and the Environment, 1621-1939'. Hieronder stelt hij zich voor!

Het is een geweldige stap om van student de omschakeling naar collega te maken. De afgelopen maanden heb ik al even kennis kunnen maken met het promovendi-bestaan en dat bevalt me uitstekend. Hoewel het Leidse niet nieuw is en ik er zowel de bachelor en master heb afgerond, dwingt het onderzoeksonderwerp me een hele nieuwe wereld in. Letterlijk: de zeventiende-eeuwse Atlantische wereld. En dat is even flink wennen: nieuwe bronnen, andere spelers in het veld, een andere eeuw.

Een wereld die voor sommigen tot de verbeelding spreekt, maar voor anderen een pijnlijke koloniale last met zich mee draagt. In mijn onderzoek concentreer ik me op voedselvoorziening en proviandering van het Nederlandse Atlantische rijk, vooral in de periode 1621-1674. Ik hoop daarin de gehele ‘keten’ onder de loep te nemen: West-Afrika, Nederlands-Brazilië en Nieuw-Nederland. Waarom blijven al deze gebieden zo afhankelijk van bevoorrading vanuit het Europese vasteland? Hoe komt het dat overleven in deze decennia op de eerste plaats staat en er nauwelijks verandering optreedt? Is het een logistieke kwestie of spelen culturele fenomenen een cruciale rol? Niet eerder is het voedselprobleem systematisch onderzocht, terwijl het van cruciale betekenis lijkt in het succes en falen van de West-Indische Compagnie. In zekere zin biedt ‘voedsel’ dus een verrassende lens om het functioneren van de compagnie te bestuderen.

Ik kijk er onwijs naar uit om me volledig in deze nieuwe wereld onder te dompelen, nieuwe methodieken te leren en verschillende bronnen en perspectieven met elkaar te verweven. Met name hoop ik gebruik te maken van nieuwe trends als voedsel-, klimaat- en omgevingsgeschiedenis.