Ingrid Samset (LUC) behaalt SKO-certificaat
Tien docenten van de Universiteit Leiden kregen vorige week de Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) uitgereikt. Ingrid Samset, universitair docent bij LUC, vertelt over haar SKO-traject.
Hoe heb je het SKO-traject ervaren?
‘De SKO portefeuille samenstellen was een goede manier voor mij om me meer bewust te worden van wat ik belangrijk vind in mijn onderwijspraktijk en wat ik wil bereiken met mijn colleges en de discussies die ik faciliteer tijdens mijn lessen. Het interview met de Toetsingscommissie was dan ook een mooie gelegenheid om weer eens te na te denken over mijn visie op lesgeven en leren, de manier waarop deze overeenkomt met de bijbehorende visie van onze universiteit en hoe mijn aanpak aansluit op de aanpak die gebruikt wordt door collega’s in andere disciplines.’
Zou je collega’s aanraden om zich ook aan te melden voor hun SKO?
‘Ik zou mijn collega-docenten zeker aanraden om zich aan te melden voor de Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO). Als je een paar jaar geleden je BKO gehaald hebt, heb je inmiddels waarschijnlijk veel nieuwe ervaringen en belangrijke inzichten opgedaan tijdens je lessen. Het SKO is een goede manier om je gedachten te ordenen over waar je staat als docent en om helder te krijgen wat voor jou werkt om leren en intellectuele groei te stimuleren onder studenten. Simpel gezegd: het is een mooie gelegenheid om een volgende stap te zetten in jouw professionele carrière als docent.’
Niet iedereen komt in aanmerking voor deze kwalificatie. Waarom jij wel?
‘Ik heb eerst een voorlopige portfolio ingeleverd, aan de hand daarvan werd bekeken of ik in aanmerking kwam om een volledig portfolio in te dienen. Ik kan je eerlijk gezegd niet vertellen wat de doorslag gaf, maar ik vermoed dat het feit dat ik een paar nieuwe vakken heb ontwikkeld en dat ik verspreid over verschillende disciplines lesgeef zeker geholpen heeft. Ik heb vanaf het eerste moment benadrukt dat ik tijdens mijn lessen bij voorkeur gebruik maak van de kennis die studenten al bezitten en dat die kennis veelal zeer verschillend is, afhankelijk van de maatschappelijke en culturele achtergrond van de studenten. Dit vraagt om een pedagogische aanpak waarin lesgeven gecombineerd wordt met luisteren en die ruimte biedt voor respectvolle discussies. Afgaande op wat de Toetsingscommissie heeft gezegd in hun feedback, lijken deze ideeën in goede aarde te zijn gevallen.’
De SKO wordt uitgereikt aan docenten die een prominente rol hebben in de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs waarbij het vakgebied wordt overstegen. Om in aanmerking te komen moet de docent onder meer een Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) hebben en minstens vijf jaar universitair onderwijs hebben gegeven in verschillende vakken en leerjaren.
Meer informatie
Lees hier het artikel op de universiteitswebsite.