Leidse wetenschappers geven kindercolleges bij de MuseumJeugdUniversiteit

De MuseumJeugdUniversiteit organiseert in meer dan 50 musea in Nederland wetenschapscolleges voor kinderen. Ook Leidse wetenschappers zijn gevraagd om over hun expertise te vertellen. Vanaf 12 maart geven zij college over de oudheid, de ruimte, de natuur en nepnieuws.

In totaal worden er vier collegereeksen aangeboden in Leiden, op vier verschillende locaties. In het Rijksmuseum Boerhaave staat wetenschap in de breedste zin centraal. Sterrenkundige Martijn van Gelder en nieuwschecker Alexander Pleijter verzorgen beiden een college. Van Gelder vertelt over de prachtige foto’s die de James Webb ruimtetelescoop kan maken en Pleijter laat zien hoe je nepnieuws kunt herkennen.

In het Rijksmuseum van Oudheden geven Mark Eertink, Lara Weiss, en Daniel Soliman - allen werkzaam bij het Instituut voor Regiostudies - college aan 8-10 jarigen en 10-12 jarigen. Zij vertellen over de eetgewoontes van Egyptenaren, de lelijke woorden die zij soms gebruiken en over de manieren waarop archeologen in Egypte te werk gaan.

In de Hortus Botanicus kunnen kinderen van alles leren over de onderwaterwereld van filosoof Norbert Peeters en biologen Hester Roovers en Sam Boerlijst. Tot slot kunnen er in Naturalis colleges gevolgd worden van biologen Merijn Moens, Liselotte Rambonnet en Niels van der Windt over bijen, sponzen en het prepareren van dode dieren.

De colleges zijn bedoeld voor nieuwsgierige kinderen tussen de 8 en 12 jaar die op een laagdrempelige manier kennis willen maken met wetenschap, geschiedenis, kunst, natuur en techniek. Ze krijgen uitgebreid de kans vragen te stellen, mogen meedoen aan experimenten en in sommige gevallen echte museumstukken aanraken. Wil jouw kind ook college volgen? Bij de collegereeksen in het Rijksmuseum Boerhave en het Rijkmuseum van Oudheden is nog plek. Kijk voor de details op de website van MuseumJeugdUniversiteit. Daar zijn ook nog andere collegereeksen te vinden.

Tekst: Sabine Waasdorp