Podcast: Hoe onderzoek je watermonsters en zeemeerminnen?

Al sinds de oudheid zijn mensen gefascineerd door de dieren die in de zee voorkomen. Historicus Didi van Trijp vertelt hoe wetenschappers een paar honderd jaar geleden dachten over monsters en zeemeerminnen.

Wat is feit en wat is fictie? En hoe bestudeer je wonderlijke beesten die je nooit met eigen ogen hebt gezien? In deze aflevering van de UBLpodcast vertelt Van Trijp over de wetenschap achter zeewezens, vroeger een zeer serieuze tak van sport. Dat doet ze aan de hand van stukken in de Bijzondere Collecties van de UBL.

European City of Science

In 2022 was Leiden de European City of Science. Ook de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) organiseerde een uitgebreid programma met activiteiten over de stad van de wetenschap. Dit is de laatste aflevering van de podcastserie over European City of Science, hierna volgt een nieuw onderwerp.

Meer afleveringen

De UBLpodcast is te beluisteren via de volgende kanalen: