Twee Leidse wetenschappers genomineerd voor Persoon van het Jaar verkiezing

Leidse wetenschappers Remco Breuker en Auke-Florian Hiemstra maken kans op de titel Persoon van het Jaar. Samen met acht andere regiogenoten maakten zij volgens het Leidsch Dagblad hét verschil in Leiden en omgeving in 2022.

Sinds 2017 organiseert het Leidsch Dagblad de jaarlijkse Persoon van het Jaar verkiezing. Lezers van de krant kunnen kandidaten voordragen die volgens hen een positieve bijdrage hebben geleverd aan de Leidse regio en Duin- en Bollenstreek of de samenleving. Uit de voorgedragen regiogenoten selecteert de redactie de beste kandidaten op wie vervolgens gestemd kan worden. Dit jaar strijden tien mensen om de eer.

Het academische geweten Remco Breuker

Voor Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies, was de nominatie een totale verrassing. ‘Ik was zeer verrast en vereerd toen ik het hoorde. Ik had het absoluut niet verwacht.’ Breuker is genomineerd voor zijn veelzijdige activiteiten voor de (Leidse) academische gemeenschap. Met zijn eigen politieke partij in de Universiteitsraad (Leidse Academische Gemeenschap), zijn vaste column in het universitaire weekblad Mare en zijn prominente rol als actievoerder bij WOinActie heeft Breuker, zo stelt het Leidsch Dagblad, zich tot een academisch geweten van de universiteit ontwikkeld.

Breukers ideaal is een universiteit die midden in de samenleving staat en stad en omgeving vooruithelpt. ‘De universiteit levert een hele wezenlijke bijdrage aan de stad Leiden. Ik hoop dat mijn continue nadruk op het belang van de academische gemeenschap en democratie binnen de universiteit dat ook doet en zorgen in stad en omgeving over democratie, vertegenwoordiging en de kloof tussen bestuurders en de gemeenschap verkleint. Zorgen en issues die aan de universiteit spelen, stralen immers ook uit naar de regio.’

De milieuactivist Auke-Florian Hiemstra

Voor Auke-Florian Hiemstra, buitenpromovendus bij Naturalis, was de nominatie ook een verrassing, alhoewel hij wel al vermoedens had dat er iets bijzonders stond te gebeuren: ‘Er werd al subtiel gehint door journalisten dat ik binnenkort leuk nieuws zou krijgen. Maar ik had geen idee dat dit het nieuws zou zijn. Ik ben ongelofelijk vereerd.’ Hiemstra is genomineerd voor zijn milieuactivisme. Volgens het Leidsch Dagblad is de bioloog een onvermoeibare ambassadeur voor Leiden, onder andere omdat hij een kinderboek heeft geschreven over de dieren in de stad en samen met zijn vriendin Liselotte Rambonnet en een team vrijwilligers wekelijks de strijd aanbindt met het plastic in de gracht.

Voor zijn onderzoek bij de Universiteit Leiden en Naturalis houdt Hiemstra zich ook bezig met plastic. ‘Ik bestudeer hoe dieren plastic gebruiken in hun nesten en of dat kwaad voor ze kan. Ook heb ik samen met mijn vriendin Liselotte het citizen science onderzoek Plastic Spotter opgezet, waarbij wij met de hulp van vrijwilligers de gracht schoonmaken en data over afval verzamelen. Eigenlijk zouden al die vrijwilligers die zich inzetten voor een schone stad, stuk voor stuk ook 'persoon van het jaar' moeten worden, maar ik deel mijn nominatie graag met hen!’

Wil je stemmen op een van onze Leidse wetenschappers? Dat kan tot en met 15 januari via deze link. Daar kan je ook interviews met de overige acht genomineerden vinden.

Tekst: Sabine Waasdorp