Vijf activiteiten om naar uit te kijken dit semester

Een vers semester betekent een verse faculteitsagenda. Ook de komende maanden is er weer van alles te doen aan de faculteit. We zetten vijf interessante activiteiten op een rijtje.

1. Tijdens de dies natalis ontvangt hoogleraar Beatrice Gruendler een eredoctoraat. Ter ere van de expert Oosterse handschriften wordt daarom op 7 februari de lezing Why Poetry? A Sufi Response georganiseerd. Op 9 februari volgt een workshop Wisdom literature in the Islamicate Middle Ages.

2. Welke rol speelden dieren in de Nederlands-Indische literatuur? Die vraag staat centraal in de lezingenmiddag van de Werkgroep Indisch-Nederlandse Letterkunde op 17 februari. De middag wordt afgesloten met de presentatie van het boek Animals in Dutch Travel Writing 1800-present, geschreven door Rick Honings en Esther Op de Beek.

3. Leids Historisch Dispuut Merlijn organiseert zes keer per jaar een lezing, waarin wordt aangehaakt bij de actualiteit van het geschiedkundig onderzoek. Op 1 maart komt Frans Blom spreken over theatermakers en de Amsterdamse Schouwburg.

4. Internationaal zijn vele ogen gericht op het depot van Museum Boijmans Van Beuningen. Het depot is het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld, waarmee de backstage van het museum frontstage is geworden. Directeur bestuurder Ina Klaassen vertelt er meer over in de laatste Museum Talk van dit jaar op 8 maart.

5. Moe van een lange werkdag? Elke laatste donderdag van de maand geven de Practicum Musicae-studenten een gratis concert in de Lokhorstkerk. Een ideaal moment om even te ontspannen.

Bonustip: Op zoek naar een leuke activiteit voor kinderen? Vanaf 12 maart start een nieuwe reeks kindercolleges van de MuseumJeugdUniversiteit. Leidse geesteswetenschappers werken onder meer mee aan de reeksen in Boerhaave en het Rijksmuseum van Oudheden.

De bovenstaande activiteiten zijn uiteraard slechts een kleine selectie uit het totale aanbod. Wil je meer zien? Kijk dan in de agenda van de faculteit.