Wat is er te doen bij de Universiteit Leiden in 2023? Zes evenementen om naar uit te kijken

Van hardloopwedstrijden tot festivals, van open dagen tot concerten: ieder jaar organiseert de Universiteit Leiden tal van evenementen. Om deze evenementen meer bekendheid te geven licht de nieuwsredactie van de Universiteit Leiden er zes uit.

Musicerende studenten

Practicum Musicae studenten geven ieder jaar gratis concerten in de Lokhorstkerk in Leiden. Practicum Musicae is een gecombineerde opleiding voor studenten aan de Universiteit Leiden met muzikale ambities. Zij kunnen hun volledige minor-ruimte invullen met lessen aan het Koninklijk Conservatorium, en op die manier naast hun academische opleiding ook een gedeeltelijke muziekvakopleiding volgen. Het eerste concert van dit jaar is op donderdag 26 januarivan 17:00 tot 18:00.

De favoriete kunst van Leidse wetenschappers

Ter ere van de verjaardag van de Universiteit Leiden is Museum Lakenhal net zoals vorig jaar op 8 februari gratis te bezoeken dankzij financiering van de gemeente Leiden. Dit jaar zijn er ook Leidse wetenschappers uit verschillende disciplines ‘op zaal’ te vinden. Zij lichten hun favoriete werken uit het museum toe.

Jubileumfeestje bij Archeologie

De Faculteit der Archeologie bestaat dit jaar 25 jaar. Om dit jubileum te vieren openen zij hun deuren op 1 maart voor iedereen die kennis wil maken met archeologie. Bij de Pop-up ArcheoHotspot kun je lezingen volgen over de prehistorie, Romeinse tijd en middeleeuwen in Nederland. Ook kun je deelnemen aan workshops waarin je leert hoe je keramiek, menselijke en dierlijke botten als ook planten en zaden kunt herkennen en sorteren.

Hardlopen voor het goede doel

Op zaterdag 15 april kan iedereen die van (hard)lopen houdt meedoen aan de Leiden Science Run. Bij deze sponsorloop van 5 km kun je met een team van vier personen geld ophalen voor het UAF (Universitair Asiel Fonds), een stichting die zich inzet voor vluchtelingenstudenten.

Bevrijdingsfestival Den Haag

Op het Bevrijdingsfestival in Den Haag op 5 mei kun je dit jaar weer de HI The Hague Student Area bezoeken. De Universiteit Leiden heeft samen met de hogescholen onder andere een social lab, een tag wall en een kunsttentoonstelling opgezet. Ook kunnen studenten gratis dansen, sporten, spelletjes spelen en dj-en.

Science voor families

Op 11 november zet de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen de deuren open voor mensen die niet dagelijks op het terrein van de Universiteit Leiden lopen. Op deze Leiden Science Family Day kunnen jong en oud genieten van fascinerende proefjes, rondleidingen, interessante lezingen, spectaculaire stikstofshows en verschillende workshops.

Wil je op de hoogte gehouden worden van activiteiten die de Universiteit Leiden organiseert? Abonneer je op de nieuwsbrief van de Universiteit Leiden of hou de agenda in de gaten.

Tekst: Sabine Waasdorp