11 masterstudenten starten met onderzoek naar verduurzaming ziekenhuizen

Op 8 februari vond de aftrap van de door Medical Delta georganiseerde Interdisciplinary Thesis Lab: Sustainable Hospitals plaats. Van inzicht in de milieu-impact van gezondheidsdataopslag tot het verminderen van medicijnverspilling in de operatiekamer, de projecten raken uiteenlopende aspecten van de zorg. De studenten hopen na hun onderzoek praktische oplossingen te bieden om ziekenhuizen groener te maken.

Hoe kunnen we baby’s op een zo duurzaam mogelijke manier ter wereld brengen? Wat is de meest optimale en duurzame toepassing van PET/CT-onderzoeken? Elf masterstudenten zoeken vanaf vandaag naar antwoorden op deze en andere onderzoeksvragen die te maken hebben met de vergroening van ziekenhuizen. Dat doen ze binnen het interdisciplinaire Thesis Lab ‘Sustainable Hospitals’ van Medical Delta en LDE Centre for Sustainability.

De Thesis Labs zijn vrijplaatsen voor interdisciplinair leren en onderzoeken op basis van echte, uiteenlopende praktijkvragen. Deze vragen zijn vooraf door deelnemende instellingen, waaronder het LUMC, Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus MC, geformuleerd.

Milieu-impact behandelopties

Een van de studenten gaat zich samen met de afdeling Gynaecologie verdiepen in de milieueffecten van de behandelopties voor hevig bloedverlies tijdens de menstruatie. De meerdere behandelingsopties worden door de arts en patiënt besproken. De nadruk ligt dan vaak op de voordelen en mogelijke complicaties van een behandeling. Op basis hiervan nemen patiënten een beslissing. Gynaecologen willen graag weten of duurzaamheid een rol speelt bij de keuze van de patiënt. Daarom willen ze de milieu-impact bepalen van de verschillende behandelopties voor patiënten met hevig menstrueel bloedverlies. Deze medische aandoening kan op verschillende manieren behandeld worden, namelijk met orale anticonceptie, een spiraal en verwijdering van het baarmoederslijmvlies of de baarmoeder.

Het uiteindelijke doel van dit onderzoek is de milieu-effecten vergelijken tussen de behandelopties. Bovendien willen ze de knelpunten wat betreft duurzaamheid per behandeloptie identificeren, om zo manieren te vinden om de milieu-impact te verminderen.

Concrete bijdrage

De masterscripties die worden opgeleverd, geven nieuwe aanknopingspunten en soms ook concrete oplossingen om de gezondheidszorg te verduurzamen. Deze worden aangeboden aan de opdrachtgevers en openbaar beschikbaar gesteld tijdens een rondetafel bijeenkomst, waarmee een concrete bijdrage wordt gegeven aan de verduurzaming van de gezondheidszorg.

Meer informatie over Interdisciplinary Thesis Lab Sustainable Hospitals en een overzicht van de onderzoeksonderwerpen vind je op de website van het Centre for Sustainability.

Foto's: Unsplash, Eelkje Colmjon