Bart Joosen benoemd tot hoogleraar Financieel recht in Leiden

Het College van Bestuur van de Universteit Leiden heeft Bart Joosen benoemd tot hoogleraar Financieel recht aan de Universiteit Leiden per 1 juli 2023. Deze leerstoel is verbonden aan het Hazelhoff Centre for Financial Law, dat als afdeling Financieel recht onderdeel is van het Instituut voor Privaatrecht (Faculteit der Rechtsgeleerdheid).

Bart Joosen

Bart Joosen is momenteel hoogleraar financieel toezichtrecht aan de Vrije Universiteit en was tot 2017 verbonden aan de Universiteit van Amsterdam als hoogleraar prudentieel recht. Beide deeltijdaanstellingen combineerde hij met zijn praktijk als advocaat bij diverse Amsterdamse advocatenkantoren.

De expertise van Bart Joosen ligt op het gebied van toezicht op de financiële markten en financiële ondernemingen met de nadruk op banken, beleggingsondernemingen en verzekeraars. Daarnaast heeft hij expertise op het gebied van risico-overdrachtstransacties, securitisatie, handel in emissierechten en derivaten. Joosen is Fellow van het European Banking Institute in Frankfurt en was van 2016 tot 2020 de eerste president van de Academic Board van dit instituut.

De leerstoel in Leiden is een voltijdse aanstelling en wordt gefinancierd door de Stichting Hazelhoff van Huet. De stichting heeft als doel het bevorderen van onderwijs en onderzoek op het gebied van het Amerikaanse, Europese en internationale bank- en effectenrecht aan de Universiteit Leiden.

Pim Rank, afdelingsvoorzitter van de Afdeling Financieel recht, zegt over de komst van Bart Joosen: "Wij zijn ontzettend blij met de komst van Bart naar Leiden. Met hem erbij versterken wij onze positie als een center of excellence op het gebied het gebied van het financieel recht."