Collegecolumn: Van buiten naar binnen kijken (en omgekeerd)

Samen weten we meer dan alleen. Om als universiteit onze impact in de regio te vergroten, is een open instelling naar buiten belangrijk. Zo verstevigen we onze verbindingen en creëren we nieuwe kansen voor onderwijs en onderzoek.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Deze keer is het de beurt aan Annetje Ottow.

Van binnen naar buiten denken, zit in mijn DNA. Al voordat ik bestuurder werd, stelde ik als hoogleraar mijn wetenschappelijke kennis ter beschikking voor allerlei maatschappelijke partners: van ministeries tot NGO’s. Dat was mijn manier om mijn impact te vergroten. Ook nu doe ik dat nog steeds, door constant bij allerlei partijen over de bühne te brengen wat voor geweldige experts we hier in huis hebben: medewerkers en studenten.

Maatschappelijke partner

Belangrijk is ook van buiten naar binnen te kijken. De grote uitdaging is hoe we ons aanbod van kennis en onderwijs optimaal kunnen laten aansluiten bij de behoeften van onze omgeving, door onze verbindingen in de regio te verstevigen.

In de provincie Zuid-Holland wordt onze universiteit steeds meer een maatschappelijke partner. We creëren impact door middel van talloze samenwerkingsverbanden in de regio. Zo is daar de strategische alliantie Leiden-Delft-Erasmus (LDE), of het Medical Delta-consortium. Met hulp van PLNT, LURIS of LEH starten we nieuwe bedrijven in het Bio Science Park en faculteiten werken samen met allerlei bedrijven en lokale en regionale overheden. Samen met de gemeente Leiden, de Hogeschool Leiden, MBO Rijnland en Naturalis hebben we onze krachten gebundeld in Leiden Kennisstad en werken we samen aan maatschappelijk relevante projecten rondom gezondheid, biodiversiteit en cultureel erfgoed. Als voorzitter vertegenwoordig ik onze universiteit in deze samenwerkingen en kijken we hoe we hier – samen met onze partners – kunnen bijdragen aan maatschappelijke ontwikkelingen in de regio.

"Ons regionale ecosysteem is misschien complex, maar biedt daardoor ook enorm veel kansen."

Naar buiten treden

Onze universiteit is geworteld in de steden Leiden en Den Haag en maakt deel uit van dit regionale ecosysteem. De grote vraag is dan ook: hoe kunnen we ons onderwijs en onderzoek inzetten ten gunste van de regio? Het goede nieuws: ons regionale ecosysteem is misschien complex, maar biedt daardoor ook enorm veel kansen.

En dat is meteen mijn uitnodiging aan onze onderzoekers, docenten en studenten: hoe kun je vanuit jouw eigen rol bijdragen aan een sterkere, groenere of gezondere regio? Kun je bijvoorbeeld onderzoek doen naar polarisatie in de provincie? Of kun je met jouw wetenschappelijke kennis helpen om de biodiversiteit in de stad Den Haag te vergroten? Onze onderzoekers zijn hierover in gesprek met gemeente en provincie. Je kunt natuurlijk ook letterlijk naar buiten treden, zoals onze collega’s die op zoek zijn naar innovatieve en duurzame manieren om landbouw uit te oefenen in het Polderlab bij Oud Ade. Maar ook door bijvoorbeeld plaats te nemen in een taskforce of door je kennis te verlenen aan een regionale startup. De wisselwerking tussen onze universiteit en de samenleving levert zoveel inspiratie op!

Beginnende onderzoekers roep ik op om vooral aan een eigen netwerk te bouwen. Kijk bijvoorbeeld of je bij een stimuleringsprogramma kunt aansluiten, meld je aan voor een event van de Young Academy Leiden of geef zelf een lezing. Er zijn veel collega’s aan onze universiteit die je verder willen helpen: gebruik hun kennis en ervaring gerust als springplank.

Snelkookpan

De provincie Zuid-Holland is een soort snelkookpan waarin alles wat in ons land speelt, samenkomt. Alle netwerken strategisch aan onze universiteit verbinden, is een mooie uitdaging. Gelukkig heb ik veel collega’s om me heen die mij hierbij helpen. Ook die verbinding gun ik iedereen: samen met collega’s is ons werk nog zoveel mooier.

Deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar nieuws@leidenuniv.nl.