De dag van Jasper

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Dinsdag 14 februari

‘Het lijkt een overzichtelijke dag te worden met in de ochtend de bestuursvergadering en in de middag de eerste bijeenkomst voor het facultair strategisch plan. Vanaf deze week doen we het overleg van ons faculteitsbestuur anders. We reserveren de hele dinsdagochtend voor al ons overleg, we starten met de besluiten en bespreken dan zaken die meer in de kiem zitten en waar we samen ontspannen over willen brainstormen. De eerste keer bevalt me dat goed.  Het is ook fijn dat we nu meer tijd hebben om te vertellen wat elk van ons op het bureau heeft gehad afgelopen week. De komende weken gaan uitwijzen of de wijziging inderdaad een verbetering is.

‘Valentijnsdag bestaat dit jaar uit de eerste bijeenkomst voor ons strategisch plan, een bestuursvergadering én sushi met het hele gezin’

Vandaag stoppen we om 11.30 uur en gaan we als bestuur naar Corpus om de laatste voorbereidingen voor de consultatiesessie te doen. Om 12.30 uur komen de eerste deelnemers binnen en het wordt al snel levendig tijdens de lunch. In totaal hebben circa 70 mensen zich aangemeld voor deze sessie, nog afgezien van tafelvoorzitters en notulisten. Als ik om 13.00 uur de bijeenkomst open, zit de zaal dan ook mooi vol. Ik ben vooral blij dat er naast vele bekende gezichten, ook heel veel mensen zijn die ik nog niet eerder heb gezien. De faculteit lijkt mooi in de breedte vertegenwoordigd, met een goede dwarsdoorsnede van de verschillende geledingen en leeftijden. Alleen studenten zijn er minder dan gehoopt, maar dat komt hopelijk op 21 februari goed, als we ons sterker richten op onderwijs.

Vandaag ligt het zwaartepunt op het profiel van de faculteit. Na mijn inleiding houdt onze collegevoorzitter Annetje Ottow de keynote-speech. Ze spreekt over de kernwaarden van de universiteit (verbindend, vernieuwend, verantwoordelijk en vrij) en benadrukt dat vrij(heid) niet mogelijk is zonder verantwoordelijkheid, een stellingname die ik van harte steun. Ze daagt ons uit nog beter te laten zien waar onze kracht ligt en waar we voor staan, kortom om ons beter te profileren. Na haar speech blijken er veel vragen te zijn uit het publiek. Ik besluit dat niet af te kappen, maar te profiteren van deze buitenkans.

Hierna gaat de groep uiteen om aan tafels te spreken over verschillende dilemma’s waar de faculteit tegenaan loopt. Die gaan bijvoorbeeld over groei, over missie en profiel, of over internationalisering. Ik heb besloten niet zelf aan tafels te zitten. Ik loop rond en luister bij elke tafel even mee. De sfeer is goed en iedereen lijkt zich vrij te voelen om zijn of haar mening uit te spreken. Nog los van de inhoud, vind ik dat een enorme bonus van deze bijeenkomsten. Het open en geïnteresseerde gesprek tussen mensen uit verschillende instituten en geledingen is een groot goed. Ik gun de faculteit dat dit de norm wordt. Er vinden twee rondes tafelgesprekken plaats, waarna we plenair besluiten met korte conclusies van de negen tafelvoorzitters. Na dit formele slot volgt een borrel, waarvoor velen blijven hangen. Er wordt nog lekker doorgepraat en ik heb zelf ook nog de nodige gesprekken. Een geslaagde middag, zo luiden de meeste reacties. Natuurlijk zijn er verbeterpunten. Die nemen we mee voor volgende week, maar er is veel input opgehaald en er is verbinding gemaakt!

Voldaan ga ik aan het einde van de middag naar huis. Als Kamiel van zijn training thuiskomt, eten we met zijn vieren sushi als Valentijnsdiner. Heerlijk en iedereen blij! Hierna een korte blik naar de dag van morgen, dit keer zonder veel leeswerk, en even wat hulp voor een presentatie maatschappijleer. Er blijft net genoeg tijd over om wat baantjes te trekken in het zwembad. Inderdaad een erg overzichtelijke dag.’