Traplopen en een opgeruimde mailbox: zo besparen collega’s energie

Het lager zetten van de verwarming is goed voor het klimaat én de gasrekening. Maar er zijn nog veel meer manieren om energie te besparen. In oktober deed de universiteit een oproep aan medewerkers en studenten: wat zijn jullie gouden energiebesparende tips? De leukste inzendingen zijn nu ter ere van de jaarlijkse Warmetruiendag beloond met een warme snuggle hoodie.

Het Klimaatverbond Nederland organiseert op vrijdag 10 februari de jaarlijkse landelijke actie Warmetruiendag. Het idee: trek een extra warme trui aan en draai die thermostaat omlaag. Maar sinds de verwarming in de universiteitsgebouwen vorig jaar van 21 naar 19 graden ging, is het voor medewerkers en studenten eigenlijk elke dag al Warmetruiendag. Zo ontstond de universiteitsbrede zoektocht naar andere energiebesparende ideeën. Want kleine acties van individuen tellen net zo hard mee. Gelukkig blijkt uit de inzendingen dat een aantal collega’s al behoorlijk besparend bezig zijn.

Ventileren

Zo neemt secretaris Emmy Zwetsloot altijd de trap in plaats van de lift, omdat ze hoorde dat liften best veel energie gebruiken. ‘Een win-win, want je blijft nog fitter ook’, aldus Emmy.

Ook Sanne Dijkstra, stagiaire bij het Bestuursbureau, heeft een tip die meteen goed is voor de gezondheid. ‘Ik ventileer mijn werkkamer 's ochtends een kwartiertje als de buitenlucht droog is, zoals vaak in de winter. Droge lucht warmt sneller op dan vochtige lucht en even het raam open draagt bovendien erg bij aan de luchtkwaliteit.’

Tim Kloots

Digitaal besparen

Sommige tips gingen over digitaal besparen. Universitair hoofddocent Elke Krekels weet bijvoorbeeld dat het koelen van servers veel energie kost en opgeslagen bestanden en e-mails een enorme kostenpost zijn. Haar tip: verwijder mails van meer dan een half jaar oud. ‘Mails die daarvoor in aanmerking komen, zet ik in een aparte folder om het makkelijk te maken.’

Industrial Ecology-student Juanita Gomez gaat een aantal jaren terug in de tijd en schrijft haar aantekeningen met pen en papier om geen overbodige bestanden op te slaan. Ook werkt haar laptop hierdoor twee keer zo lang op batterij. ‘Het bevalt mij goed. Ik merk zelfs dat ik er betere aantekeningen door maak.’

Nieuwe vriezers

Behalve praktische tips die voor iedereen haalbaar zijn, stuurden medewerkers ook verbeterpunten in voor de universiteit zelf. Analist Tim Kloots, die onderzoek doet naar metabolisme, heeft bij apparaten in zijn lab het stroomverbruik gemeten en schrok van het verbruik van de oudere vriezers. ‘Die gebruiken meer dan twee keer zo veel als een nieuwe, dus het zou mooi zijn als die vervangen worden.’

ICT-consultant Maarten Hijzelendoorn zou willen dat de zonwering niet automatisch naar beneden gaat bij een beetje zon. ‘Omdat het dan donkerder wordt, gaat de verlichting automatisch flink feller branden. Niet goed voor de energierekening, maar ook niet voor de gezondheid.’

De universiteit is inmiddels met de verschillende faculteiten en expertisecentra aan het inventariseren welke van deze maatregelen op korte termijn haalbaar zijn.

Tekst: Nieske van der Voort
Foto's: Marc de Haan

Deze energiebewuste medewerkers kregen in ruil voor hun bespaartips een snuggle hoodie cadeau.

Ga jij ook slim om met energie?

Universiteit Leiden doet er alles aan om zo veel mogelijk energie te besparen. Op de medewerkerswebsite vind je meer informatie over de lopende energiecampagne en handige bespaartips. Kom jij graag in contact met collega’s die zich inzetten voor een duurzame universiteit? Word dan lid van de Teams-omgeving van het duurzaamheidsnetwerk, aanmelden kan via  duurzaamheid@leidenuniv.nl Natuurlijk kun je via dit mailadres ook je eigen energietips voor Universiteit Leiden delen!

Korting op jouw warme trui

Voor wie graag de verwarming lager zet, maar het toch wel snel wat te koud heeft: op Warmetruiendag (10 februari 2023) krijg je 15% korting op alle capuchonsweaters uit de University Shop. Te verkrijgen in Studentencentrum Plexus of via www.universityshopleiden.nl.