Zo gaat het nieuwe Universitair Sport- en Tentamencentrum er ongeveer uitzien (en hier komt het)

Het nieuwe Universitair Sport- en Tentamencentrum is weer een stap dichterbij gekomen. Grotere sport- en tentamenhallen, veel ruimte voor ontmoeting, een open uitstraling die goed geïntegreerd is met het Campusplein en de sportvelden, optimale akoestiek en een op en top duurzaam gebouw met een groene gevel en zonnepanelen. De plannen voor het nieuwe sport- en tentamencentrum, dat het huidige centrum gaat vervangen, beloven alvast veel goeds.

De Universiteit Leiden zette dinsdag haar handtekening voor een samenwerking met ontwerper en aannemer Binx, die dit jaar met het ontwerp aan de slag gaat. Naar verwachting start de bouw in april 2024 en is het gebouw eind 2025/begin 2026 gereed. Dan wordt het verder ingericht en klaargemaakt voor gebruik door studenten, medewerkers van de universiteit of het Bio Science Park en omwonenden. De locatie van het nieuwe centrum, op de plaats van het huidige rugby- en voetbalveld, maakt een mooie verbinding met het Campusplein en de sportvelden mogelijk.

Nieuw en ruimer centrum

Het huidige sport- en tentamencentrum voldoet niet meer. Het gebouw uit 1970 is te oud om dusdanig te renoveren dat het aan de duurzaamheidseisen kan voldoen. Bovendien wordt het door het groeiende aantal studenten te krap. Zeker de combinatie van sport en tentamens maakt een ruimer en efficiënt ingedeeld gebouw met goede akoestiek en voorzieningen noodzakelijk.

Het sport- en tentamencentrum verhuist van de oorspronkelijke locatie (wit omcirkeld) naar de nieuwe locatie aan de andere kant van de Einsteinweg.

Zien bewegen doet bewegen

Het nieuwe sport- en tentamencentrum wordt een stuk groter. Er komt een grote fitnessruimte, twee sportzalen met tribunes voor veel breedtesporten, een spinningruimte, een danszaal, een body- en mindzaal en een horecagelegenheid. Dit alles in een gebouw met een open uitstraling en veel glas onder het mom van: zien bewegen doet bewegen. Ook zorgt al dat raamwerk voor lekker veel daglicht en een fijn uitzicht over de sportvelden vanaf het fitnessapparaat of de dansvloer.

Om geluidshinder van juichende supporters of stuiterende basketballen te voorkomen, zullen sportlessen en tentamens in principe op aparte tijden plaatsvinden. Daarnaast is er in het ontwerp veel aandacht besteed aan geluidwerende materialen en voldoende wand- en vloerdikte.

Duurzaam

Naast een meer dan goede akoestiek is er veel oog voor gezondheid en duurzaamheid met voldoende frisse lucht, daglicht en gezonde materialen zonder schadelijke uitstoot. Verder krijgt het gebouw een aansluiting op de warmte- en koudeopslag (WKO) voor duurzame verwarming en koeling en een dak vol met zonnepanelen.

Wat verder bijzonder is: er komt een glooiend ‘daklandschap’ van gras. Deze vouwt vanaf de eerste verdieping op sommige punten naar beneden, zodat het dak verbonden wordt met het maaiveld. Het idee hierachter is dat de essentie van de Bio Science Campus, ‘de leer van het leven’, niet in strijd is met de bebouwde omgeving, maar dat ze elkaar juist versterken en aanvullen.

De afbeeldingen bij dit artikel geven weer hoe het nieuwe sportcentrum eruit kan komen te zien. Aan deze beelden kunnen geen rechten worden ontleend.

Een sfeerbeeld van hoe de nieuwe sport- en tentamenzaal er uit kan komen te zien. Aan deze beelden kunnen geen rechten worden ontleend.