Alumni-evenement Brussel: ‘Europa, de nieuwe geopolitieke realiteit’

Universiteit Leiden organiseerde 23 februari een alumni-evenement in Brussel, dat werd bijgewoond door ongeveer honderd mensen. Joris Larik, die het Leiden University College (LUC) in Den Haag en het Europa Instituut vertegenwoordigde, sprak in het expertpanel over interdisciplinaire perspectieven op ‘Europa en de nieuwe geopolitieke realiteit.

Na de openingswoorden van Annetje Ottow, voorzitter van het College van Bestuur, over de Brusselstrategie van de Universiteit Leiden en haar nieuwe Europa Hub, gingen sprekers van vier verschillende faculteiten met elkaar in debat over de verschillende aspecten van de nieuwe geopolitieke situatie en de plaats van Europa daarin. Larik richtte zich op de richting van het Nederlandse buitenlandse beleid, aan de hand van een recent rapport voor de Nederlandse Adviesraad Internationale Vraagstukken waarbij hij betrokken was. Ook de vooruitgang in de reactie-instrumenten van de EU, en de toekomstige uitbreiding van de EU, inclusief de vooruitzichten op toetreding van Oekraïne kwamen aan bod.

Het panel werd gevolgd door een receptie om de discussie informeel voort te zetten en bij te praten met de alumnigemeenschap. Onder de aanwezigen van het evenement waren veel alumni van LUC en Rechten, die in Brussel een carrière nastreven, onder meer bij de Europese Commissie, de NAVO, vooraanstaande advocatenkantoren, adviesbureaus en NGO's.

Lees het verslag van het evenement hier (in het Engels).