Even bellen met Manon Osseweijer over het Leiden Research Support Network

De spelregels waar wetenschappers mee te maken krijgen worden steeds complexer. Dit maakt het essentieel om hen optimaal te ondersteunen bij uitdagingen als ingewikkelde subsidieprocedures of strenge eisen rondom privacy en ethiek. Via een eigen netwerk delen Leidse research support professionals hun kennis en ervaring. ‘Zo kun je de best mogelijke ondersteuning bieden, zonder dat je steeds het wiel opnieuw moet uitvinden’, zegt community manager Manon Osseweijer.

Manon Osseweijer

Ha Manon! Vertel, wat doet een research support professional precies?

Elk wetenschappelijk onderzoek begint natuurlijk met een goed idee, maar daarna zijn er nog allerlei praktische stappen om te doorlopen: denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van subsidie, het verkrijgen van ethische toestemming, het beheren en opslaan van data en uiteindelijk ook het publiceren van de resultaten. Alle medewerkers die ondersteuning bieden binnen deze onderzoekscyclus vormen samen het Leiden Research Support Network.’

Dat zijn veel verschillende onderwerpen. Hoe is het netwerk opgebouwd?

Op dit moment bestaat het netwerk uit vijf universiteitsbrede communities: subsidieadvies, financieel projectbeheer, projectmanagement, datamanagement en ethiek. Daarnaast werken we aan duidelijke aanspreekpunten voor onderzoekers via research support offices, zowel virtueel als binnen faculteiten en instituten.’

Jij bent zelf community manager van de Research Ethics community. Met wat voor vraagstukken houden jullie je bezig?

De universiteit is verplicht om onderzoeksprojecten waarbij direct mensen of dieren betrokken zijn, ethisch te toetsen, bijvoorbeeld bij experimenten of laboratoriumonderzoek. Dit proces moet bij alle faculteiten dus goed zijn geregeld. Een voorbeeld van waar onze community aan heeft gewerkt is het opstellen van een duidelijk toestemmingsformulier voor onderzoeksparticipanten. Iedereen in onze community is secretaris van de ethiekcommissie van een bepaalde faculteit of instituut. Omdat zo’n formulier niet helemaal domeinspecifiek is, kun je elkaar daar dus goed bij helpen. En waarom zou je zelf opnieuw het wiel uitvinden als collega’s van een andere faculteit al een goede opzet hebben?

Waarom is het voor Leidse wetenschappers belangrijk dat dit netwerk er is?

Omdat wij ons best doen om alle processen rondom hun onderzoek zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dit doen we onder meer door verbindingen te leggen tussen mensen en zoveel mogelijk instituuts- en faculteitsoverstijgend samen te werken.

En wat betekent het netwerk voor de research support professionals zelf?

Het mooie vind ik dat ons netwerk een dwarsdoorsnede vormt van de hele universiteit. Dat je bij een bepaalde faculteit of eenheid hoort, doet er dan niet meer zo toe: je hebt het echt over de inhoud van je werk. Bovendien leer je ook collega’s kennen die je normaal gesproken niet zo snel tegenkomt. Ik kan me voorstellen dat je je als ondersteuner soms ook wat alleen kunt voelen, bijvoorbeeld omdat je de enige projectmanager of subsidieadviseur bent bij jouw faculteit. Dat komt nu eenmaal door de manier waarop we als universiteit zijn georganiseerd. Maar via ons netwerk kom je jouw inhoudelijke collega’s ook regelmatig tegen. Ik denk dat dit enorm motiveert.

Tot slot: is er binnen het netwerk ook ruimte voor gezelligheid?

Zeker! Verbinding krijg je niet alleen door inhoudelijk te kijken naar werkprocessen en samen te werken, maar ook door je collega’s beter te leren kennen. We bouwen aan ons netwerk door middel van evenementen, webinars, kennissessies en de jaarlijkse Research Support Conference, die dit jaar plaatsvindt op 5 juni in PLNT. En daar horen uiteraard ook gezellige borrels bij.

Het Leiden Research Support Network is opgezet vanuit het programma Leiden Research Support waarin we de onderzoeksondersteuning voor onze wetenschappers versterken. Ben je een research support professional en heb je nog geen informatie ontvangen van het netwerk? Stuur een bericht naar lrs@bb.leidenuniv.nl.

Tekst: Evelien Flink
Banner: Unsplash/Khyati Trehan

Even bellen met

Er gebeurt veel binnen de Universiteit Leiden. De websites worden dagelijks gevuld met nieuws. In de rubriek ‘Even bellen met’ vragen we een medewerker meer te vertellen over een relevant en actueel onderwerp.