In Memoriam: Robert Louw 1936-2023

Op 18 februari 2023 is onze gewaardeerde oud-collega Robert Louw overleden. Rob is 86 jaar geworden.

Rob Louw promoveerde in 1964 aan de Universiteit Leiden bij prof.dr. E.C. Kooyman op zijn proefschrift getiteld ‘Thermolysis of allyl esters’. Rob werd in 1964 aan de Universiteit Leiden benoemd als lector en in 1979 als hoogleraar in de organische chemie. Na een vruchtbare carrière als academicus heeft Rob in 2002 zijn afscheidscollege gehouden als hoogleraar Milieuchemie.

Het onderzoek van Rob betrof voornamelijk gasfasereacties waarin hij de thermische ontleding van organische moleculen bestudeerde. Hij gebruikte hierbij ook katalysatoren en onderzocht onder meer hoe gechloreerde aromatische verbindingen op een veilige manier kunnen worden afgebroken, zonder dat daarbij de uiterst giftige PAKs (polyaromatische koolwaterstoffen) ontstaan. Dit type onderzoek was één van de voorlopers van milieugericht onderzoek. In 1985 ontwikkelde Rob het college Algemene Milieuchemie dat hij tot zijn emeritaat heeft verzorgd, en waarmee hij vele studenten bekend heeft gemaakt met de beginselen van milieuchemie.

We wensen familie en vrienden sterkte met het verwerken van dit verlies.

Namens het Leids Instituut voor Chemisch onderzoek, Marcellus Ubbink (wetenschappelijk directeur).