Mariëlle Bruning in de media over nieuw akkoord jeugdzorg

Mariëlle Bruning, hoogleraar jeugdrecht aan de Universiteit Leiden, reageert in verschillende Nederlandse media op het nieuwe principeakkoord om de werkdruk voor jeugdbeschermers te verlagen.

'Het geleidelijke afbouwen neemt niet weg dat het "ontzettend belangrijk" wordt om voldoende jeugdbeschermers op te leiden en aan te trekken', zegt Bruning tegen NU.nl. 'Dat wordt makkelijker met minder werkdruk, maar dat heeft tijd nodig. Ik verwacht niet dat de wachtlijsten torenhoog worden, maar er zijn nu al wachtlijsten en die zijn voorlopig niet verholpen. Misschien worden dat er wel een beetje meer.'

'Uiteindelijk moeten er betere keuzes worden gemaakt over welke kinderen en gezinnen hulp nodig hebben', zegt ze in Trouw.

Ook NRC besteedde aandacht aan het onderwerp en vroeg Bruning wat het akkoord betekent voor kinderen en gezinnen.