Podcast: Op zoek naar de wortels van het Surinaams

Het Sranantongo is een creoolse taal die nog altijd in Suriname wordt gesproken. In deze aflevering van de UBLpodcast ontleden we de taal, en dat brengt ons ook dichterbij de roerige geschiedenis van Suriname.

Britse kolonisten, Hollandse slavenhouders en Afrikaanse tot slaaf gemaakten: je hoort ze allemaal terug in het Sranantongo, oftewel het Surinaams. Aan de hand van authentieke documenten vertelt Fresco Sam-Sin, directeur van het Taalmuseum in Leiden, hoe deze creoolse taal is opgebouwd en wat we daarvan kunnen leren.

`

Caribische collecties

In het nieuwe themaprogramma van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) staan de Caribische collecties centraal. De UBL heeft veel kaarten foto’s, tekeningen en boeken over de voormalige koloniën van Nederland, die in dit themaprogramma worden ontsloten. Dat gebeurt onder meer via tentoonstellingen, video’s en deze podcast.

Meer afleveringen

De UBLpodcast is te beluisteren via de volgende kanalen: