Twee studenten Security Studies in de finale van de 2023 SAGANET Awards

Op 23 februari namen Daniel Somart en Karolina Wróbel deel aan de 2023 SAGANET Awards, een wedstrijd waarin deelnemers een door hen ontwikkelde serious game kunnen presenteren.

Karolina en Daniel

Daniel en Karolina ontwikkelden een serious game, 'Under Control', als onderdeel van het vak Integrated Project in de bachelor Security Studies. Een serious game is een spel of interactief systeem, gemaakt met behulp van speltechnologie met een ander doel dan puur vermaak.

Het spel van Daniel en Karolina is een vernieuwde versie van de crisissimulatie die zij tijdens het vak Integrated Project hebben gemaakt. Crisissimulaties zijn een goede manier om kennis in de praktijk te brengen door een echte veiligheids- of beveiligingsdreiging zoals een kaping na te bootsen.

Karolina: ‘Simulaties zijn een belangrijk onderdeel van het Security Studies programma en de mogelijkheid om er zelf een te maken geeft ons een beter inzicht in hoe je een crisis oplost en leert over het belang van gamification in de modernisering van het leren.’

Daniel en Karolina hebben een visie om eerst hun spel 'Under Control' te verbeteren en hopelijk later een franchise te creëren, waarbij elk spel gericht zal zijn op verschillende veiligheidsdreigingen. Karolina vertelt: 'Ook al hebben we de wedstrijd niet gewonnen, het was voor ons beiden een geweldige nieuwe ervaring. Het heeft ons veel geleerd over spelontwikkeling, en het was ook een goede gelegenheid om veel nieuwe mensen te ontmoeten en plezier te maken.'