Collegecolumn: Ondernemerschap op de universiteit voor maatschappelijke impact

Cursussen, huisvesting voor startups, of hulp bij het aanvragen van een patent: de universiteit heeft veel in huis om studenten of wetenschappers te helpen met hun onderneming. Als collegevoorzitter vind ik het belangrijk dat die ruimte voor ondernemerschap goed zichtbaar is, want het is een van de manieren om impact te hebben op onze maatschappij.

In deze rubriek geven Hester Bijl, Annetje Ottow en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Dit keer is de beurt aan Annetje Ottow.

Natuurlijk kent bijna iedereen het Leiden Bio Science Park, waar ruim 150 bedrijven uit de Life Science & Health hoek een plek hebben. Maar de universiteit doet zoveel meer dan dat. Zo helpt Luris bijvoorbeeld bij het aanvragen van patenten en adviseert het bij partnerschappen en contracten en investeren we, samen met andere partijen, in bedrijven via onze eigen Libertatis Ergo Holding (LEH). In veel gevallen gaat het om bedrijven die een wetenschappelijke vinding commercieel en maatschappelijk aantrekkelijk maken. LEH heeft momenteel 39 bedrijven in haar portefeuille die samen goed zijn voor zo’n 300 arbeidsplaatsen.

Maar het ondernemerschap op de universiteit begint natuurlijk bij de studenten en wetenschappers die de stap nemen en een bedrijfje beginnen. Voor die mensen is er onze incubator PLNT, een gezamenlijk initiatief van de universiteit en de Hogeschool Leiden, MBO Rijnland en de gemeente. PLNT biedt cursussen aan startende ondernemers en helpt startups aan onderdak. Meer dan tweeduizend mensen namen het afgelopen jaar deel aan een programma van PLNT en startups haalden meer dan drie miljoen aan investeringen op. Dat is een enorme prestatie.

Annetje Ottow krijgt een demonstratie

Spraakversterker

Als voorzitter van de raad van toezicht van PLNT had ik onlangs de eer om kennis te maken met een aantal innovatieve startups. Het bedrijf Whispp van oprichter Joris Castermans ontwikkelt een spraakversterker. Mensen die problemen hebben met hun verstaanbaarheid, bijvoorbeeld omdat ze stotteren, of na een operatie aan hun stembanden, kunnen zo weer deelnemen aan een gesprek. Het is een voorbeeld van een vinding die onder andere via PLNT grote maatschappelijke impact kan hebben.

Als college van bestuur vinden wij het belangrijk een diversiteit aan ondernemingen te steunen. Naast de life sciences kunnen ook ondernemers vanuit de geestes- of sociale wetenschappen bij ons terecht. En niet alleen in Leiden, want kortgeleden is ook PLNT Den Haag gestart, met een speciale internationale studentenondernemingsvereniging.

‘Ik ben trots op onze eigen medewerkers die ondernemers ondersteunen in het najagen van hun droom.’

Ik heb diep respect voor de mensen die vol gaan voor het ondernemerschap. Zij stoppen hun ziel en zaligheid in hun idee en doen er alles aan om het bedrijf een succes te laten zijn. Dat zie ik bijvoorbeeld ook bij mijn zoon, die een eigen muziekbedrijfje gestart is. Maar net zo trots ben ik op onze eigen medewerkers die die ondernemers ondersteunen in het najagen van hun droom. De gedrevenheid die er is bij de mensen die werken bij Luris, LEH en PLNT is echt geweldig om te zien.

Herken jij je in dit verhaal? Of deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar nieuws@leidenuniv.nl