Duurzaamheidsprijs voor onderzoek naar de effecten van een plantaardig dieet

Paul Behrens en zijn team hebben de Frontiers Planet Prize van een half miljoen euro gewonnen voor hun onderzoek naar de effecten van het overstappen naar een plantaardig dieet. Die overstap verkleint niet alleen onze CO2-voetafdruk, maar vergroot ook de opname van CO2.

De Frontiers Planet Prize is een nieuwe wereldwijde prijs die baanbrekend onderzoek op het gebied van duurzaamheid bekroont. Behrens krijgt een half miljoen Zwitserse frank (bijna een half miljoen euro). De prijs is een initiatief van de Frontiers Research Foundation, een non-profit organisatie gevestigd in Lausanne, Zwitserland. De missie van deze organisatie is het versnellen van wetenschappelijke oplossingen voor een gezond leven op een gezonde planeet. Naast Behrens vielen nog drie andere onderzoekers in de prijzen.

Een belangrijke en stimulerende erkenning

Behrens (Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden, CML) en zijn team krijgen de prijs voor hun artikel Dietary change in high-income nations alone can lead to substantial double climate dividend. De oppervlakte die nodig is om dieren te laten grazen en veevoer te verbouwen is enorm: ongeveer 80% van alle landbouwgrond, of 35% van de totale bewoonbare grond in de wereld. Uit het onderzoek blijkt dat hoge-inkomenslanden dit percentage significant kunnen terugbrengen door af te stappen van dierlijke producten. Uitgestrekte gebieden kunnen dan weer terugkeren naar hun natuurlijke staat, met wilde planten en bomen die koolstof aan de atmosfeer onttrekken. Lees een uitgebreid artikel over het onderzoek.

Behrens was verrast toen hij hoorde dat hij de prijs had gewonnen. ‘Het duurde even tot het tot me doordrong. Het is een belangrijke en stimulerende erkenning van het werk dat we bij CML doen op het gebied van energie, voeding, welzijn, klimaatverandering, biodiversiteit en zoveel meer. Het is ook geweldig om erkenning te krijgen voor multidisciplinair werk dat vaak moeilijk te financieren is.’

Het huidige voedselsysteem is alleen al genoeg om de klimaatdoelstellingen om zeep te helpen.

Snelle voedseltransities

Het geld dat Behrens wint gaat naar onderzoek naar snelle voedseltransities. Zelfs als we tijdig en volledig overschakelen op een koolstofvrij energiesysteem, is het huidige voedselsysteem volgens hem namelijk al genoeg om de klimaatdoelstellingen om zeep te helpen. Het huidige systeem is de grootste oorzaak van het verlies aan biodiversiteit, van ontbossing, van luchtverontreiniging, van bodemaantasting en nog veel meer.

Maar Behrens ziet veel kansen als we overschakelen naar een ander voedselsysteem. ‘Dat moet wel snel gebeuren, zowel om de gevolgen te beperken als om ons aan te passen aan de milieuschade die klimaatverandering toebrengt aan de voedselproductie. Met het geld willen we een laboratorium oprichten waarin promovendi die zich met deze onderwerpen bezighouden kunnen samenwerken met andere studenten. Zij zullen vragen onderzoeken zoals hoe kunnen we veranderingen versnellen en welke andere gevolgen heeft een overgang naar plantaardige voeding?’

Tekst: Dagmar Aarts
Foto: Unsplash