Maak kennis met onze interdisciplinaire programma’s - en wel hierom

Op woensdagmiddag 17 mei vindt een groot evenement plaats, waar alle Leidse onderzoekers kunnen kennismaken met de interdisciplinaire stimuleringsprogramma’s om samenwerkingsmogelijkheden te verkennen. Waarom is dat ook voor jou interessant? We geven vier redenen.

1. Doe mee aan onderzoek naar complexe maatschappelijke vraagstukken

Wil jij met je wetenschappelijk werk een steentje bijdragen aan de samenleving? Dan zit je goed bij de interdisciplinaire stimuleringsprogramma’s, die onderzoek naar complexe maatschappelijke vraagstukken oppakken. Van een duurzame wereld tot innovatieve zorg, van de toepassing van AI tot het opbouwen van een veerkrachtige maatschappij, van migratie tot het zorgvuldig inrichten van toonaangevende musea: het zit er allemaal bij. Kijk hier voor het volledige overzicht, en maak op 17 mei persoonlijk kennis met een of meerdere programma’s.

2. Interdisciplinair werk is een belangrijk Leids thema voor de komende jaren

In het strategisch plan 2022 - 2027 is interdisciplinair werken opgenomen als een van de zes hoofdambities. Het gaat ook de komende jaren een grote rol spelen binnen de Universiteit Leiden, en is dus voor Leidse onderzoekers de moeite waard om energie in te steken. De stimuleringsgebieden vormen slechts een van de manieren om invulling te geven aan interdisciplinair werken. De komende tijd wordt er ook geïnvesteerd in zogeheten Kiem-, Groei- en Bloei-hubs. Lees meer over de plek van interdisciplinair werken binnen de Universiteit Leiden in dit artikel en in deze column van Hester Bijl (die trouwens ook aanwezig zal zijn bij het evenement).

3. Kansen voor interdisciplinair onderwijs

Niet alleen onderzoek staat hoog in het vaandel van de stimuleringsprogramma’s, er zijn de afgelopen jaren ook mooie resultaten geboekt op gebied van interdisciplinair onderwijs. Studenten en docenten zijn enthousiast over de mogelijkheden. Getuige bijvoorbeeld deze reportages over interdisciplinair onderwijs binnen de onderzoeksprogramma’s Sociale Veerkracht en Veiligheid en SAILS. Op 17 mei kunnen de stimuleringsprogramma’s je veel meer vertellen over alle ervaringen en mogelijkheden.

4. Breid in één klap je universitaire netwerk uit

De negen stimuleringsprogramma beslaan bij elkaar een enorm faculteitsoverstijgend netwerk van Leidse onderzoekers; kijk maar eens op de websites van de programma’s, toegankelijk via deze pagina. De kans is groot dat er in dat netwerk iemand bij zit die voor jou interessant kan zijn. En op 17 mei ligt toegang tot dat netwerk voor het oprapen.

Waar wacht je nog op? Meld je hier aan voor het evenement ‘Interdisciplinair werken in Leiden: maak kennis met de stimuleringsprogramma’s’.

Locatie: ECC Leiden, Haagse Schouwweg 10, 2332 KG Leiden

Datum en tijd: woensdag 17 mei, 13u - 18u