‘Student van de toekomst verdient docent van de toekomst’

Hoe leiden we studenten op tot maatschappelijk bewuste, fijngevoelige en verantwoordelijke juristen? Wat kan in hun opleiding niet ontbreken? Maar ook: wat hebben docenten nodig om hier voor te zorgen?

Deze vragen stonden centraal tijdens de bijeenkomst ‘Academische Vrijheid, Maatschappelijke Verantwoordelijkheid en de Rechtenstudent’, die de Werkgroep Rechtswetenschap op 19 april in Leiden  organiseerde . Tijdens verschillende sessies op het Kamerlingh Onnes Gebouw gingen onderzoekers, docenten en andere geïnteresseerden van andere rechtenfaculteiten in Nederland hier met elkaar over in debat.

Spanningsboog van 8 seconden

Sanne Buisman, universitair docent aan de Vrije Universiteit, trapte de middag af. ‘De gemiddelde spanningsboog van de toekomstige rechtenstudent is 8 seconde. Strookt dat nog wel met het traditionele hoorcollege?’, zo legde ze de deelnemers voor.

Vanessa Mak, hoogleraar Burgerlijk Recht aan de Universiteit Leiden, en een van de initiatiefnemers van de middag: ‘We willen studenten niet alleen opleiden tot een goede jurist, maar hopen ook dat zij straks een goede positie innemen in de maatschappij. Dit moet tot uiting komen in ons onderwijs. Het is goed om hier als rechtswetenschappers  over na te denken.’

Door samen in gesprek te gaan en boven tafel te halen wat er leeft bij collega’s wil de werkgroep zorgen dat faculteitsbesturen over dit soort onderwerpen goede beslissingen kunnen nemen.

Toon en houding

Hoogleraar Staats- en Bestuursrecht Wim Voermans sloot de middag af: ‘De manier waarop je als docent lesgeeft heeft zijn weerslag op hoe een student straks aan het werk gaat. Wat is je toon als docent? Leef je je voldoende in? Daar moet iedereen die doceert – in welke positie dan ook - zich altijd bewust van zijn.’

Meer weten over de werkgroep rechtswetenschap? Bekijk de website.