Universiteit Leiden

nl en

Uit de studentenbubbel, naar het buurthuis: Marieke over haar stage bij Leren met de Stad

Hoe werkt belastingaangifte? En hoe vraag ik zorgverzekering aan? Met dat soort vragen kunnen Leidenaren terecht bij Een Goede Buur. Maar lang niet iedereen weet dat. Daarom zocht psychologiestudent Marieke tijdens haar stage uit hoe inwoners de weg naar het buurthuis wél kunnen vinden.

Marieke (24) liep in 2022/2023 ongeveer 2,5 maand stage bij Leren met de Stad.
Marieke (24) liep in 2022/2023 ongeveer 2,5 maand stage bij Leren met de Stad.

‘Mijn bachelor was heel theoretisch, dus toen ik op Brightspace een stage van Leren met de Stad tegenkwam, waarbij je de praktijk in gaat, was ik gelijk enthousiast,' vertelt Marieke, student van de masterspecialisatie Applied Cognitive Psychology. ‘Ik werk graag aan maatschappelijke issues, en heb altijd in Leiden gewoond. Met deze stage kan ik uit mijn eigen bubbel komen, meer van de stad zien dan alleen de wijken en mensen die ik al jaren ken.’

Marieke werkte tijdens haar stage aan twee opdrachten. ‘Sinds kort moeten vrijwilligersorganisaties op een nieuwe manier subsidies aanvragen; ik evalueerde samen met de gemeente en die organisaties of ze daarbij tegen problemen aanliepen.’ Daarnaast bracht ze elke maandag door in verschillende buurthuizen tijdens inloopmoment Een Goede Buur. ‘Daar kunnen bewoners langskomen en hulp vragen, bijvoorbeeld met het betalen van de gasrekening of het aanvragen van toeslagen.’

Maar tijdens die maandagen viel haar en medestudenten gelijk op: soms was het is wel erg rustig. ‘Ik sprak met medestagiaires en de coördinatoren van het project; ze zeiden dat er te weinig mensen op afkomen, terwijl de mensen die komen wel heel blij zijn met de hulp. Er waren vast meer mensen die er baat bij zouden hebben. Na overleg met mijn begeleiders werd het mijn tweede opdracht daar iets op te bedenken.’

Hoe ben je toen te werk gegaan?

‘Ik begon met literatuurstudie. Toen kwam ik al snel op het idee van nudging, een concept dat ik tijdens mijn studie vaker tegenkom. Met nudging richt je je de omgeving zo in dat mensen sneller bepaald wenselijk of gezond gedrag gaan vertonen. Nudges zijn overal, bijvoorbeeld het bord ‘Rookvrij voor de faculteit, dat je ervan weerhoudt een sigaret op te steken. De trap, die voorin het gebouw staat, en de lift achter, zodat je bij binnenkomst makkelijker de trap neemt. Of de flessenbak, die de vorm heeft van een grote fles. Het verlaagt de drempel om je fles erin te gooien, je hoeft er niet bij na te denken.'

Nudges op Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Leiden
Een bord met 'rookvrij', de trap vooraan in het gebouw en een flessenbak in een opvallende vorm: ook op FSW zijn nudges.

Hoe wilde je nudging gebruiken om meer Leidenaren naar het inloopmoment te krijgen?

‘Eerst wilde ik iets doen met een QR-code, maar daarmee bereik je alleen digitaal vaardige mensen. Tijdens de inloopuren kwam ik juist achter dat veel mensen die digitale wereld moeilijk vinden. Daarom ben ik op het idee van een tegel gekomen. Op die tegel staan vragen als: ‘Hoe doe ik belastingaangifte?’ of ‘Bijna 18, maar hoe vraag ik zorgverzekering aan?’, en daaronder staat ‘Een Goede Buur’. Zo’n laatste vraag zou ik dan bijvoorbeeld bij een skatepark leggen met een hashtag een QR-code erbij, waar veel jongeren komen die bijna volwassen worden. Andere tegels weer bij een bejaardentehuis of bij de supermarkt. Het is een lichte vorm van nuging; je ziet iets, wordt nieuwsgierig en gaat het misschien opzoeken.’

Komen die tegels er ook echt?

‘Het is nog een idee, maar ik hoop het! Het zou leuk zijn om te kijken of het werkt.’

Zijn de vragen op de tegels ook de vragen waarmee mensen naar jullie kwamen?

‘Ja, mensen kwamen vooral met vragen over geld, zoals uitkeringen en rekeningen. In mei moet je belastingaangifte doen, dan is er een piek. Nu waren er ook veel vragen over het afsluiten van gas, water en licht. Dat zorgde voor veel onrust. En alles wat online is. Veel mensen kunnen nog niet goed Nederlands; dan is OV aanvragen op het internet ingewikkeld. Daarbij hielpen we dan. En soms kwamen mensen alleen langs voor een kopje koffie en om even te kletsen.’

Hoe kijk je terug op je stage?

‘Ik vond het leuk om iets te doen voor iemand anders en op nieuwe plekken te komen. Ik dacht wel: hoezo ken ik dit allemaal niet? Ik woon al mijn hele leven in Leiden, er zijn acht buurthuizen waar ik nog nooit van had gehoord. Al die vrijwilligersorganisaties kende ik ook niet. Ik vond het fijn om uit die studentenbubbel te gaan en echt iets te doen en te veranderen voor de stad. Ik werd soms in het diepe gegooid, bijvoorbeeld als ik ineens iets moest presenteren, maar juist dat was leerzaam. Aan andere studenten die de stage tegenkomen op Brightspace zeg ik: doen.’

Over Leren met de Stad 

Leren met de Stad is een initiatief van de Gemeente Leiden, Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden en mboRijnland. Studenten werken aan maatschappelijke vraagstukken als onderdeel van hun studie. Interesse? Neem dan contact op met Leren met de Stad via info@lerenmetdestad.nl. De fysieke locatie van Leren met de Stad, van waaruit studenten werken aan vraagstukken in de wijk, is gevestigd in Het Gebouw aan Arubapad 2 in Leiden.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.