Jasper's day

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven. Deze keer schrijft Jasper zijn column vanuit Singapore.

Maandag 8 mei

‘Om tien voor zeven word ik wakker na een korte nacht. Ik ben in Singapore sinds zaterdagavond en de jetlag heeft vannacht hard toegeslagen. Tot drie uur was slapen een illusie. Altijd die vervelende tweede nacht als ik naar Azië reis! De eerste dag ging het prima, met wat wandelen in de stad, een beetje werken en een diner met collega Howe Siang Tan van Nanyang Technological University (NTU). Vandaag wordt een veel drukkere dag, dus dat wordt even doorbijten met dat slaapgebrek.

Om half acht ontmoet ik collega’s Erik Danen (LACDR), Arnold Tukker (CML) en Yun Tian (faculteitsbureau) voor het ontbijt. Vanaf vandaag trekken we een weekje samen op en vertegenwoordigen we de universiteit en de faculteit bij bezoeken aan universiteiten in Singapore en Indonesië. In Indonesië zullen we vanaf morgen ook Marcello Bonsangue (LIACS), Paul Kessler (Hortus) en anderen van de universiteit tegenkomen, waaronder collegevoorzitter Annetje Ottow.

Vandaag dus Singapore. In de ochtend hebben we elk ons eigen programma. Ik geef een research seminar in het Chemistry Department van NTU voor een actief publiek met veel vragen. Leuk en ik blijf er lekker wakker bij. Na een overleg met Howe Siang en zijn groep over onderzoeksplannen voor de komende jaren, hebben we lunch in de kantine. De keuze is om jaloers op te worden. Ik eet noodles en dumplings; de laatste staan in de top-10 van mijn favoriete eten. Ik heb veel gereisd in Azië, maar heb nog nooit gezien hoe een kok met de hand (zonder apparaat!) dunne noodles maakt uit een grote bal deeg. Heel hard werken, maar het resultaat is heerlijk.

In de middag heb ik met Arnold, Erik en Yun een reeks gesprekken met de leiding van het College of Science en met drie departementen van NTU. Het doel is om te kijken waar wederzijdse interesses liggen en hoe we de contacten verder kunnen uitbouwen. Daarbij bouwen we voort op een bestaand uitwisselingscontract voor studenten en enkele onderzoeksamenwerkingen.

Ik heb nog nooit gezien hoe een kok met de hand dunne noodles maakt uit een grote bal deeg.

NTU is een brede topuniversiteit en ik ben altijd onder de indruk van de enorme drive en de strategische planning. De strategie sluit nauw bij de nationale agenda. Zo is voedsel en voedselkwaliteit de afgelopen drie jaar een nationaal aandachtspunt geworden en dat zie je terug in de onderzoeksprogramma’s. Ik ben ook verrast door de transitie naar veel meer interdisciplinair onderwijs in de bacheloropleidingen. Dat bestond drie jaar geleden nog helemaal niet, maar nu is het bijna een must dat studenten over de grenzen van hun primaire discipline kijken. We zien vele raakpunten in het wederzijdse onderzoek, onder andere op het gebied van duurzaamheid, ecologie, microbiologie en immunologie en quantumtechnologie.

Aan het eind van de middag gaan we naar de stad, waar we een diner hebben met de provost, Ling San. Dit is een wiskundige die ik al jaren ken, en ook een van onze gespreksgenoten deze middag. We eten heerlijk, intussen doorpratend over onderwijs, onderzoek en samenwerking. We zijn het er snel over eens dat het bestaande uitwisselingscontract voor studenten hernieuwd moet worden, met een uitbreiding naar alle disciplines. We spreken af dat elk van ons eerst de achterban informeert en dan meer gedetailleerde plannen voor verdere onderzoeksamenwerkingen gaan maken. Er liggen genoeg kansen en ik ga in ieder geval proberen dat te faciliteren.

In de taxi terug naar ons hotel zijn we allemaal erg positief over deze dag. Op mijn kamer maak ik nog wat aantekeningen, lees mijn e-mail en schrijf deze column. Morgen moet ik vroeg op om naar het vliegveld te gaan, op weg naar Yogyakarta. Hopelijk met iets meer slaap, hoewel me dat vandaag geen parten heeft gespeeld. Daarvoor was het veel te interessant.’