Vijf tips voor de Leidse museumnacht

Op zaterdag 3 juni vindt de vijftiende editie van de Museumnacht Leiden plaats. Ook dit jaar zijn Leidse wetenschappers en studenten onderdeel van de programmering. De nieuwsredactie van de Universiteit Leiden licht er vijf uit.

Anatomie Quiz

In het Academiegebouw kun je je kennis testen over het menselijk lichaam onder begeleiding van hoogleraar klinische en experimentele anatomie Marco de Ruiter. Vijftien vragen in totaal, per vraag twee antwoordmogelijkheden. Kom jij als winnaar uit de bus? De quizmomenten zijn om 20:30-20:50 en om 22:45-23:05.

Botanisch filosoof Norbert Peeters

Lezing “Plantenblindheid”

In de Hortus Botanicus zal botanisch filosoof Norbert Peeters om 21:00-21:20 een lezing geven over planten, een onderwerp waar wij een opmerkelijke “blindheid” voor hebben. Want waarom kunnen mensen wél veel bedreigde diersoorten noemen, maar geen bedreigde plantensoorten? In zijn lezing keert Peeters  de natuurlijk orde even binnenste buiten door in plaats van dieren de planten de voorrang te geven.

Singer-songwriter Siris

Siris Anish studeert Filosofie aan de Universiteit Leiden én is singer-songwriter. Geïnspireerd door artiesten als Jeff Buckley en Tamino, springt hij van lage warme tonen naar loepzuivere falsetto. Dit gecombineerd met directe teksten weet hij de juiste snaar te raken. Benieuwd naar zijn zangtalent? Je kunt naar hem luisteren in de Hortus Botanicus om 22:30-23:30.

Mini-colleges: “Bots like you”

Er zijn emotionele, creatieve, nutteloze, nieuwsgierige en zelfs poepende robots. Maar waarom? Peter van der Putten en Maarten Lamers van het Leiden Institute of Advanced Computer Science geven diverse mini-colleges over de robots van vroeger, nu en de toekomst in het Japanmuseum Sieboldhuis. Het mini-college ‘Ontdek de wereld van Robots’ is om 20:30, het mini-college ‘Waar de mens en robots elkaar vinden’ om 21:30 en 22:30 en het mini-college ‘Late night edition’ over robots in de slaapkamer is om 23:30.

Petrischaaltje

Avontuurlijke microbiologie

Het Instituut voor Biologie neemt je van 20:00-01:00 mee op ontdekkingsreis met speciale digitale microscopen die tot 200x kunnen vergroten in het Rijksmuseum Boerhave. Ze laten je live zien hoe een micro-organisme antibiotica produceert en je neemt een petrischaaltje mee naar huis zodat je precies kan zien wat er allemaal aan bacteriën op je vingers groeit.

Het gehele programma van Museumnacht Leiden is hier te bekijken.

Bannerfoto: Monique Shaw