De wereld (een beetje) veranderen

Geopolitiek, klimaat, pandemieën, migratie, AI, genderpolitiek: de wereld van vandaag verandert in meerdere opzichten. Hoe ga je als bestuursorganisatie om met deze veranderingen? Dat was het thema van de tweede internationale conferentie van het Leiden University's Global Transformations and Governance Challenges (GTGC) programma, die plaats vond op 7-9 juni 2023 in Den Haag.

De conferentie bracht 270 deelnemers bijeen om te discussiëren over zowel traditionele internationale organisaties als verschillende nieuwe vormen van mondiaal bestuur. Tachtig academische papers geschreven door auteurs uit twintig landen en verschillende disciplinaire affiliaties onderzochten de effectiviteit en legitimiteit van verschillende manieren om planetaire problemen aan te pakken. Daarnaast namen beleidsmakers en activisten tijdens de conferentie deel aan rondetafelgesprekken om te debatteren over de toekomst van multilateralisme, internationale sancties, klimaatbestuur op meerdere niveaus en lokale bewegingen voor wereldwijde verandering. De informele gesprekken werden voortgezet tijdens de verschillende lunches en recepties.

Het team van GTGC

De programmacoördinator van de conferentie, Valentina Carraro, is tevreden met het resultaat: 'Onze conferentie bracht wetenschappers en praktijkmensen met zeer uiteenlopende achtergronden en disciplines samen, wat leidde tot zeer verrijkende gesprekken over hoe we de uitdagingen van de huidige mondiale ontwikkelingen beter kunnen beheersen'. GTGC convener, Jan Aart Scholte, voegt hieraan toe: 'Onze conferenties dragen in belangrijke mate bij aan de ontwikkeling van de Universiteit Leiden als een toonaangevende instantie voor interdisciplinair en praktijkgericht onderzoek naar globale uitdagingen en hoe bestuursorganisaties hiermee omgaan. We kijken uit naar de derde GTGC conferentie volgend jaar!'

Enthousiaste reacties van deelnemers op de GTGC-conferentie 2023

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of