Nu beschikbaar: Open Science - A Practical Guide for Early-Career Researchers

Dit is een praktische handleiding gericht op promovendi, Research Master studenten en early-career researchers uit alle vakgebieden. De instructies in de gids zijn bedoeld als inspiratie voor jonge onderzoekers en als hulp om Open Science te beoefenen door hun onderzoek zo open als mogelijk te delen.

Ga naar de guide

De gids begeleidt onderzoekers bij iedere stap in hun onderzoek, vanaf de voorbereidende fase van de onderzoeksopzet en de zoektocht naar relevante bronnen (hoofdstuk 2), naar de fase van dataverzameling (hoofdstuk 3), via het schrijven en publiceren van artikelen, data en andere onderzoeksoutput (hoofdstuk 4), naar de laatste fase van outreach en evaluatie (hoofdstuk 5). Ieder hoofdstuk biedt een overzicht van geschikte tools en praktijkgerichte oplossingen.

De gids is een gezamenlijke productie van het consortium van universiteitsbibliotheken en de Koninklijke Bibliotheek (UKB), Universiteiten van Nederland (UNL), het nationale expertisecentrum en repository voor onderzoeksdata DANS, en onderzoeksfinancier NWO; Dan Rudmann van het Centre for Digital Scholarship, leverde namens de Universiteit Leiden een bijdrage aan de guide.