Psychology Elevator Pitch: hoe een beter slaappatroon studenten mentaal gezonder maakt

Zit je geregeld afgepeigerd in de collegebanken of op je werkplek? Niet zo best voor je mentale gesteldheid, weet Laura Pape. Zij onderzoekt hoe een online zelfhulpprogramma kan helpen bij de aanpak van slaapklachten en het voorkomen van psychische problemen. Lift met haar mee door FSW in deze elevator pitch!

Iedereen gaat weleens laat naar bed na een goed feestje, avondje gamen met vrienden of spannende seriemarathon. Maar wie structureel te weinig slaapt, loopt twee keer zoveel kans op een depressie. Promovenda Laura Pape van de sectie Klinische Psychologie: ‘Veel studenten kampen met slaaptekort: uit onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat 41% van de studenten slecht slaapt, en dat 51% van hen te maken heeft met psychische klachten, zoals angst en somberheid. Dit heeft allemaal met elkaar te maken.’ Reden voor haar om onderzoek te doen naar hoe studenten een gezonder slaapritme kunnen ontwikkelen. Leer Laura en haar onderzoek kennen in deze video.

Laura Pape over haar onderzoek

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Studenten met slaaptekort

Het is niet zo gek dat veel studenten met kleine oogjes in de werkgroep verschijnen. ‘Slaap is voor veel studenten niet echt een prioriteit. Als je net gaat studeren, draag je voor het eerst alle verantwoordelijkheid voor de indeling van je leven en gezondheid. Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Studeren, bijbaantjes, en feestjes te combineren gaan vaak voor. Ook drugs-, en alcoholgebruik zijn niet bevorderlijk voor een regelmatig slaapritme. Bovendien leven veel studenten in een rumoerig studentenhuis; geen slaapvriendelijke omgeving.’

Caring Universities

Om studenten te helpen in het vinden van een gezonder slaapritme, ontwikkelde ze met collega’s van Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit Amsterdam een online slaapinterventie ‘i-Sleep & BioClock’: een vijf weken durende online zelfhulpprogramma dat gebaseerd is op principes uit de cognitieve gedragstherapie. ‘Studenten houden een slaapdagboek bij en krijgen toegang tot oefeningen, informatie en opdrachten. Ook hebben ze wekelijks online contact met een coach.’

Het programma is te vinden op het Caring Universities-platform, een samenwerkingsverband van universiteiten en hogescholen dat gratis online services aanbiedt om het mentale welzijn van studenten te verbeteren.

Meedoen met het slaaponderzoek?

In november 2023 start de tweede fase van het onderzoek. Je kunt meedoen met het onderzoek als:

• Je Bachelor, Master of PhD student bent aan één van de Caring Universities partneruniversiteiten;
  • Je slaapproblemen hebt (bijvoorbeeld moeite hebben met in slaap komen of doorslapen);
  • Je mee wilt doen aan een vijf weken durende online zelfhulpprogramma.

Geïnteresseerd? Lees hier meer of geef je op als testpersoon. Contact opnemen kun je via isleep-bioclock@fsw.leidenuniv.nl.