Vidi-beurs voor onderzoek naar jeugdtrauma, vriendschap en mentale gezondheid

Anne-Laura van Harmelen – hoogleraar Brein, Veiligheid en Veerkracht en mede-trekker van het interdisciplinaire programma Sociale Veerkracht en Veiligheid – ontvangt een Vidi-financiering van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Met dit talentprogramma gaat Van Harmelen onderzoeken wat de sociale en neurobiologische mechanismen van veerkracht bij jongeren met jeugdtraumatische ervaringen zijn.

Jeugdtrauma’s, zoals kindermishandeling en pesten, behoren tot een van de sterkste voorspellers van mentale problemen in het latere leven, zoals depressie, angst en suïcide. Naast dit menselijk leed kost jeugdtrauma onze samenleving ongeveer 4,1 miljard euro per jaar aan zorgkosten en werkuitval, terwijl jeugdzorg ons jaarlijks 5,6 miljard kost.

Anne-Laura van Harmelen: "Mijn groep laat zien dat vriendschappen en sociale stress heel belangrijk zijn voor het mentale welzijn van jongeren met jeugdtrauma."

Interventies werken nog niet optimaal

Interventies om veerkracht na jeugdtrauma te versterken, werken nog niet zo goed. Het is namelijk onduidelijk waarom sommige jongeren met traumatische ervaringen mentale problemen ontwikkelen.

"Mijn onderzoek heeft laten zien dat jeugdtrauma het functioneren in het brein beïnvloedt. Ook heeft mijn groep laten zien dat vriendschappen en sociale stress heel belangrijk zijn voor het mentale welzijn van jongeren met jeugdtrauma. Hierom zal ik met dit project gaan onderzoeken of en hoe jeugdtrauma gerelateerd is aan het functioneren van de hersenen, het ontvangen van sociale steun, het meemaken van stress, en hoe dat de mentale gezondheid beïnvloedt.", aldus Anne-Laura van Harmelen.

Wetenschappelijke en maatschappelijke impact

Het onderzoek kan een belangrijke wetenschappelijke als maatschappelijke impact hebben. Het onderzoeksproject richt zich niet alleen op open science, maar ook op team science, en zal jongeren met jeugdtrauma als adviseurs bij het project betrekken.

Van Harmelen hoopt dat het onderzoek het publieke begrip over de effecten van jeugdtrauma zal vergroten: "We hopen nieuwe handvatten te kunnen bieden voor interventie- en preventiedoeleinden en hierdoor uiteindelijk positief bij te dragen aan de veerkracht van jongeren met jeugdtrauma."

Over het NWO-Talentprogramma

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek is de belangrijkste wetenschapsfinanciers in Nederland. Het NWO-Talentprogramma bestaat uit drie financieringsvormen: Veni, Vidi en Vici. De vormen zijn afgestemd op verschillende fasen in de wetenschappelijke carrière van onderzoekers. Een Vidi stelt onderzoekers die al een aantal jaren onderzoek doen, in staat een eigen vernieuwde onderzoekslijn te ontwikkelen en daartoe zelf één of meer onderzoekers aan te stellen. Lees meer