Universiteit Leiden

nl en
Onderwijsparade
Foto's: Pim Rusch - Pim Rusch

Docenten delen tips en tricks tijdens de Onderwijsparade

Maar hoe doe jij dat dan? Op de jaarlijkse Onderwijsparade konden docenten van de Faculteit Geesteswetenschappen met hun collega’s in gesprek over onderwijsmethoden en lesgeven. Tijdens de informatiemarkt, workshops en borrel werden volop tips uitgewisseld. Vijf deelnemers vertellen.

Enrico Odelli, docent Italiaans

‘Ik ben eigenlijk met sabbatical, maar speciaal voor de Onderwijsparade ben ik even teruggekomen. Ik vind het een onmisbaar onderdeel van mijn beroep om me bij te blijven scholen en in contact te komen met collega’s die nieuwe projecten uitvoeren. Omdat ik me bezighoud met Italiaans, spreken, interactie en debatteren, ben ik op de informatiemarkt naar de presentatie van Liesbet Winkelmolen gegaan over debatteren tijdens college. Ik kende het project al, maar nu kon ik me nog meer verdiepen in de details. Ook vond ik het interessant om te zien hoe Jaap de Jong het portfolio als onderwijsmiddel presenteerde, omdat ik zelf ooit met een andere vorm daarvan heb gewerkt. Het is inspirerend om te zien hoe het studenten voorbereidt op de arbeidsmarkt.’

Kirsten Penders
Kirsten Penders

Kirsten Penders, coördinator Honours College Law

‘Ik ben eigenlijk helemaal geen geesteswetenschapper, ik werk bij Honours College Law. Ik kom hier de boel afkijken. Wij willen voor onze docenten ook graag zo’n conferentie organiseren, omdat er heel veel vernieuwende dingen gebeuren in het onderwijs, maar we dat niet van elkaar weten. Hier vond ik het bijvoorbeeld heel interessant om over podcast te horen, ook als toetsvorm. Nu eindigt zeventig tot tachtig procent van de vakken bij ons met een essay, dus het zou tof zijn om dat te verbreden met een andere vorm die echt nieuw is voor studenten. Ik hoop vandaag nog meer mensen te ontmoeten. Misschien kunnen zij dan ook op onze conferentie komen spreken.’

Elise Bouman
Elise Bouman

Elise Bouman, onderwijskundig projectleider

‘Ik ben half april begonnen bij de faculteit, waar ik mijn best ga doen om de positie van de talen te versterken. We willen bijvoorbeeld meer outreach hebben naar het voortgezet onderwijs. Op de Onderwijsparade heb ik gehoord over podcasts, vlogs… Dat zijn tools die wij zouden kunnen gebruiken om de kennis uit dat talendomein meer te ontsluiten. Ik vind het vooral handig dat je tijdens deze bijeenkomst ineens ziet wat er allemaal al is en wat we al doen. Daar kan ik echt enthousiast van worden.’

Susana Valdez
Susana Valdez

Susana Valdez, universitair docent vertalen

‘Voor mij is de Onderwijsparade handig, omdat ik hier kan zien wat mijn collega’s doen. Als er college gegeven wordt, is er niet altijd veel gelegenheid om je te verdiepen in alle innovatie rondom ons. Hier kunnen we ons laten inspireren. Zelf geef ik een presentatie op de Informatiemarkt over manieren om experts op te nemen in je college. Het is soms ingewikkeld of duur om hen uit te nodigen tijdens een college. Daarom hebben we besloten om hun uitleg te filmen. Veel bezoekers zijn tot nu toe verrast door dat idee.’

André Soliva
André Soliva

André Soliva, student

‘Eerlijk gezegd ben ik nog student. Ik heb net mijn bachelor kunstgeschiedenis afgerond en me aangemeld voor de master Cultural Analysis. Tijdens mijn bachelor heb ik college gehad van docenten die hier vandaag zijn. Ik ben daardoor geïnteresseerd geraakt in hun aanpak, ook omdat ik zelf interesse heb in een carrière in de academische wereld. De Onderwijsparade geeft me een kans om na te denken over die toekomstplannen.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.