Presentatie Leids onderzoek The Database of Business Ethics in Oxford

Op woensdag 7 juni 2023 gaven Dr Yvonne Erkens, Kate Verhoeff, Emma Snel en Fleur Walravens, van de afdeling Sociaal Recht in Leiden, een presentatie over The Database of Business Ethics voor het Oxford Business and Human Rights Network (OxBHR) aan de Universiteit van Oxford.

De bijeenkomst werd georganiseerd door Fleur Walravens, die op dit moment aan de Universiteit van Oxford studeert. De overige presentatoren waren online vanuit de Leidse rechtenfaculteit aanwezig. Hun presentatie ging over het project de Database of Business Ethics waar ze aan werken.

Dit project, onder leiding van Dr Yvonne Erkens, heeft als doel interne en externe gedragscodes van bedrijven over de hele wereld te verzamelen. Deze documenten worden vervolgens allemaal samengevoegd in een voor het publiek toegankelijke database, waardoor kan worden onderzocht in hoeverre deze bedrijven bescherming van fundamentele arbeidsrechten bieden. Deze rechten zijn geformuleerd door de ILO (International Labour Organization), die 100 jaar geleden begon met de bescherming van arbeidsrechten en tot op heden doorgaat met haar werk.

Na de presentatie volgde een levendige discussie waarin toekomstige mogelijkheden voor het gebruik van de Database in zowel onderzoek als onderwijs werden voorgesteld.

Meer informatie over de bijeenkomst