AI, informatie en de toekomst van het (geschreven)woord – de Nacht van Ontdekkingen in de UB

Van geschreven taal tot analyse van dierengeluiden; ieder AI-gerelateerd onderwerp komt aan bod. Tijdens de Nacht van Ontdekkingen kun jij je in de UB laten meevoeren op een artistieke en wetenschappelijke reis door de volledige geschiedenis van informatie, kennisdeling en het woord.

Tot voor kort was het schrijven van begrijpelijke taal iets dat uitsluitend weggelegd was voor mensen. Door recente ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige taalmodellen – die ook wel AI worden genoemd – kunnen machines nu niet alleen taal reproduceren, maar lijken ze ook creatief te kunnen schrijven. Hoe past deze ontwikkeling in de geschiedenis van taal zoals we die kennen? Hoe gingen wij als mensheid om met eerdere revoluties op het gebied van taal, zoals de boekdrukkunst, de radio, of het internet? Hoe revolutionair en creatief zijn Large Language Modellen eigenlijk? Hoe ziet het schrijverschap er over een paar jaar uit? En moeten we bang zijn voor AI?

Maxim Februari gaat in gesprek met Roos van Rijswijk over de toekomst van het schrijverschap in tijden van AI.

Jouw ervaring in de UB begint bij het voelen, zien en luisteren naar de eerste symbolische weergave van de werkelijkheid, gegrepen uit onze collecties, in de kunstinstallatie Character. Leer meteen daarna alles over de recente ontwikkelingen rond ChatGPT in de tentoonstelling (R)evolutie: AI ontwaakt. Zet je reis voort met ons avondvullend programma rond de huidige stand en toekomst van AI. Beleef een Mini-Collegetour met Maxim Februari, een uitgebreid gesprek met dierentaaldeskundigen Stephane Kaas en Erno Eskens over de implicaties van het begrijpen van dierentalen en een lezing van futuroloog Willem Peter de Ridder over algoritme-angst. In de aansluitende paneldiscussie hoor je argumenten van AI-optimisten en pessimisten over de impact die Large Language Modellen en andere AI zullen hebben in de toekomst. Voordat je op weg gaat naar je volgende stop bij de Nacht van Ontdekkingen kun je je in het hart van de UB laten overdonderen door het lichtkunstwerk Phasing Waves.

Nacht van Ontdekkingen

Op zaterdag 16 september vindt het kunst- en kennisfestival de Nacht van Ontdekkingen plaats bij het Academiegebouw van Universiteit Leiden, de Hortus botanicus, de Oude Sterrewacht en voor het eerst ook bij de UB. Op verschillende plekken in het festivalgebied ontdek je beginnende makers, jonge onderzoekers en kunstenaars. Een ware ontdekkingstocht langs optredens, exposities, debatten, workshops en inspirerende lezingen rondom de thema’s kunst en wetenschap. Koop tickets via de bovenstaande knop.

Programma UB

Entree

The End Of Individuals - Ontdek het linguïstisch experiment dat het begrip Oorsprong herdefinieerd

Zuidhal

Character - Ontdek een verzameling symbolen, karakters en klanken uit de collectie van de Universiteitsbibliotheek.

Noordhal

Tijd Programmaonderdeel Deelnemers
20:30 Panel: praten met dieren

Stephane Kaas - Documentairemaker van Stem van de natuur
Rosanne van der Voet - Universitair docent Literatuurwetenschap
Erno Eskens - (Dier)filosoof en politicoloog
Eva Hofman - Journaliste bij De Groene Amsterdammer (moderator)

21:30 Mini-collegetour Maxim FebruariDe toekomst van het schrijverschap in tijden van AI
In gesprek met Roos van Rijswijk - Schrijver en dichter
22:15 Lezing Willem Peter de RidderAngst voor de mens, niet de machine
22:45 Panel: Existentiële risico’s van AI Francien Dechesne - De gevaren van big data
Michael Klos - Vrijheid van meningsuiting op het internet
Willem Peter de Ridder - Winnen met kunstmatige intelligentie
Stan Popescu - Vakreferent Rechten en Filosofie UBL (moderator)

Huygenszaal

Phasing Waves - Ontdek hoe licht tot leven komt in de indrukwekkende koepel van de Universiteitsbibliotheek.

Tentoonstelling

(R)evolutie: AI ontwaakt - Ontdek hoe kennisrevoluties de weg hebben geëffend voor ChatGPT.

Bezoek voor het gehele programma en tickets voor het evenement Nachtvanontdekkingen.nl