Nieuwe lezingenreeks Letter en Geest: Neerlandistiek in Leiden

Vanuit de opleiding Nederlandse taal en cultuur biedt de Universiteit Leiden een gloednieuwe lezingenreeks aan: Letter en Geest: Neerlandistiek in Leiden. De reeks combineert bestaande en nieuwe lezingen. Naast de jaarlijkse Indische Letterenlezing en Albert Verweylezing worden docenten, alumni en andere gastsprekers uitgenodigd te vertellen over hun actuele onderzoek, recente publicatie of interessegebied. Letter en Geest toont zo relevante, nieuwe inzichten uit de Leidse neerlandistiek in de volle breedte.

Dr. Esther Op de Beek

De reeks opent op vrijdag 22 september met een publieksinterview met de Leidse gastschrijver Nicolien Mizee. Daarna volgen nog vier lezingen, met onderwerpen variërend van koloniale herinnering in het werk van Voskuil tot grammatica in het wild.

De veelzijdigheid van de Neerlandistiek laten zien

Dr. Esther Op de Beek, voorzitter van de opleiding Nederlandse taal en cultuur en mede-initiatiefnemer van de reeks: ‘Er wordt waanzinnig interessant onderzoek gedaan binnen de Neerlandistiek dat niet altijd zijn weg vindt naar een breder publiek. Onderzoek naar de retorische strategieën van politici bijvoorbeeld, naar teksten op borden in de openbare ruimte, of naar de veranderende rol van literatuur in tijden van fake news en klimaatcatastrofe. We willen toekomstige studenten, hun ouders, docenten, en eigenlijk iedereen, ervan doordringen hoezeer taal een rol speelt in vrijwel alles wat we doen, en hoe veelzijdig het onderzoek daarnaar is. Met deze nieuwe reeks hopen we dat te laten zien.’

Mag je tegenwoordig niets meer zeggen?

Een week na het interview met Mizee houdt Scaliger-hoogleraar Rick Honings de zevende Indische Letterenlezing, over de soms onopvallende sporen van het koloniale verleden in het werk van J.J. Voskuil. In oktober is alumna Vivien Waszink, onderzoeker/taalkundige bij het Instituut Nederlandse Taal (INL), te gast. Zij zal in haar lezing ingaan op de gedachte dat je tegenwoordig niets meer mag zeggen - of valt dat wel mee?

Waargebeurd

Medio november vindt de jaarlijkse Albert Verweylezing plaats. Gastschrijver Nicolien Mizee verkent daarin de rekbaarheid van het begrip ‘waargebeurd’ in het licht van particuliere ervaringen van de schrijver. Eind november sluit Dr. Ronny Boogaart de eerste serie af met de lezing ‘Bij natte vloer glad: grammatica in het wild’. Boogaart heeft een fascinatie voor teksten op bordjes, bijvoorbeeld in stationshallen en bij wegwerkzaamheden – ze blijken allemaal aanleiding voor interessante taalkundige overpeinzingen.

Geïnteresseerd? Aanmelden kan via de link hieronder

Ik meld me graag aan