Online boekensalon ‘De Reynaert’ – met Frits van Oostrom

Van den vos Reynaerde geldt als hét meesterwerk van onze middeleeuwse letterkunde, en misschien wel van de hele Nederlandse literatuur. Wat is het geheim van deze klassieker, die in elke tijd ook leest als een moderne roman, en die zoveel heeft betekend voor zovelen?

Als erudiete kenner en enthousiaste liefhebber besloot Frits van Oostrom om een boek te wijden aan de Reynaert en te laten zien wat generaties lezers en onderzoekers fascineerde en nog steeds fascineert in deze tekst — soms op het obsessieve af. En uiteindelijk gaat het ook over Van Oostroms eigen levenslange omgang met onze beroemdste middeleeuwer: een vos. De Reynaert. Leven met een middeleeuws meesterwerk biedt in zijn breedte en diepte een weergaloos panorama van literatuur, geschiedenis en wetenschap.

In de online boekensalon van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) gaat presentator Garrelt Verhoeven met Van Oostrom in gesprek over zijn leven vol middeleeuwse manuscripten, zijn Leidse periode en zijn publicaties, met daarbij uiteraard uitgebreide aandacht voor zijn meest recente werk,
De Reynaert. André Bouwman, conservator middeleeuwse handschriften, laat tussendoor bijpassende stukken uit de Bijzondere Collecties zien.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Over de auteur

Frits van Oostrom (1953) studeerde in Utrecht Middelnederlandse taal- en letterkunde, en werd op zijn 29e als hoogleraar in dat vak aangesteld aan de Universiteit Leiden. Ook was hij onder meer gasthoogleraar aan Harvard University, president van de KNAW en voorzitter van de commissie die de Canon van Nederland ontwierp. Van 2002 tot zijn emeritaat eerder dit jaar was hij als universiteitshoogleraar verbonden aan de Universiteit Utrecht. In de late herfst van zijn loopbaan is hij zijn visie op de Reynaert tot een boek gaan vormen, mede als eerbetoon aan een vakgebied dat hem zoveel heeft gebracht.

Het boek De Reynaert – Leven met een middeleeuws meesterwerk van Frits van Oostrom is een uitgave van Prometheus, telt 592 pagina’s en is verkrijgbaar als hardcover (ISBN: 9789044642674) voor 45 euro.