Collegecolumn: Kansen voor onderzoekers en schenkers

Voor financiering van een project, apparatuur of onderzoek denken we binnen de universiteit al snel aan NWO of andere subsidieverstrekkers. Maar steeds vaker weten onderzoekers en mensen die de universiteit een warm hart toedragen elkaar te vinden. En er liggen meer kansen, voor zowel onderzoekers als schenkers.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Dit keer is de beurt aan Annetje Ottow.

Tijdens ons Sleuteldragersdiner (voor een hecht netwerk van betrokken alumni en andere vrienden van de universiteit die de wetenschap een warm hart toedragen) op 6 oktober zag ik hoe enthousiast schenkers van de universiteit zijn om ons te helpen een brede impact te maken op de samenleving. Zo ontving de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) een grote collectie kaarten van twee gulle schenkers met daarbij een prachtige financiële bijdrage om deze collectie te beheren en ontsluiten. Dit leidde tot de uitgave van het zeer succesvol boek Kaarten die geschiedenis schreven – 1000 jaar wereldgeschiedenis in 100 oude kaarten, waarmee historische kennis een breed publiek bereikte.

Schenkers hebben veelal dezelfde passie voor talentontwikkeling en wetenschap als wij. Vaak hebben ze daarnaast een heel persoonlijk verhaal om aan een bepaald onderzoek te schenken. Ik ben altijd diep geraakt door zo’n persoonlijk verhaal en de betrokkenheid van schenkers. Neem bijvoorbeeld Jeroen Derwort die ter nagedachtenis aan zijn overleden moeder het H.M. Derwort Fonds oprichtte. Dit fonds steunt initiatieven die kinderen en jongeren helpen om te gaan met angst en onzekerheid, waar hij zelf ook lange tijd mee worstelde.

Erkenning

Het Leids Universiteits Fonds (LUF) helpt mensen die willen schenken aan onze universiteit om een initiatief te vinden dat bij hen past. En daar kunnen ze ook de hulp van onze eigen onderzoekers bij gebruiken. Heb jij een project waar je financiering voor zoekt? Denk dan ook eens aan het LUF. Misschien is er wel een hele mooie match te maken tussen jouw onderzoek en een schenker. En overweeg jij als alumnus of als andere schenker het onderzoek aan onze universiteit verder te helpen door middel van een financiële bijdrage? Weet dan ook de weg naar het LUF te vinden.

Ik vind het mooi om te zien dat de mensen die via het LUF bijdragen aan ons onderzoek of project vaak heel geïnteresseerd en persoonlijk betrokken zijn, waardoor je als onderzoeker erkenning krijgt voor je werk. Door op onze beurt tijd vrij te maken voor schenkers en ze te betrekken bij ons onderzoek en onderwijs, kunnen wij laten zien hoe zij ons helpen impact te maken op de samenleving. Op die manier komt een hele mooie verbinding tot stand waar ik erg trots op ben.

Herken jij je in dit verhaal? Of deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar a.t.ottow@cvb.leidenuniv.nl.