FWN viert wetenschap met sprankelende Leiden Science Family Day

Olifantentandpasta, een reisje tussen de sterren of een lezing over wiskundig jongleren: op zondag 8 oktober 2023 opende de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen voor de derde keer haar deuren voor de Leiden Science Family Day. Voor iedereen die nieuwsgierig is naar wetenschap stond een bomvol programma klaar met workshops, demonstraties, lezingen en kijkjes achter de schermen. En dat was maar goed ook, want de dag was drukker bezocht dan ooit.

Normaal gesproken is het Gorlaeus Gebouw op zondag leeg en stil, maar vandaag bruist het atrium van activiteiten en enthousiaste bezoekers. Beneden op het experimentenplein kun je, gewapend in een labjas, je eigen slijm maken, of door een microscoop turen naar doorzichtige larfjes van zebravissen.

Op het Experimentenplein kun je je eigen slijm maken

Ook is er rubber dat kan tellen, een interessant wiskundig gokprobleem en een racebaan waar je met een statisch geladen ballon je lege colablikje naar de finish moet brengen. In verschillende lokalen volgen jong en oud workshops: ze ontwerpen hun eigen alien, spelen het antibiotica-spel en experimenteren met zuren en basen.

Met genoeg statische elektriciteit kun je de blikjesrace winnen

Zwevende mensen en ... kokosnootbillen?

Een verdieping daarboven trekken de ijskoude stikstofwolken van de Freezing Physics Show alle aandacht. De studenten van Stichting Rino laten met allerlei gave proefjes zien hoe spectaculair natuurkunde kan zijn. Ze laten zelfs bezoekers zweven op de human levitator! De Hortus botanicus heeft de grootste kokosnoten ter wereld meegenomen. En tja, die lijken toch een beetje op… ‘Billen!’, roept een jonge bezoeker ondeugend. Bij de stands van Rijksmuseum Boerhaave en Naturalis kraken bezoekers hun hersens over een foto-quiz en DNA-code.

Bij de stand van Rijksmuseum Boerhaave maak je kennis met de onvoorstelbare wereld van microscopie

Ook een portie wetenschap voor volwassenen

Ook volwassenen komen aan hun portie wetenschap. Bijvoorbeeld bij de lezing van milieuwetenschapper Emily Strange, die vertelt over groene indringers. Waarom zijn sommige planten hier niet welkom en hoe kunnen we die planten beheersen? Medicijnwetenschapper Thomas Hankemeier vertelt hoe omgevingsfactoren zoals roken, luchtvervuiling en voeding onze gezondheid kunnen beïnvloeden. Kunnen we door gezonder te leven onze kans op ziektes verkleinen? En hoe creatief is kunstmatige intelligentie? Computerwetenschapper Maarten Lamers heeft het over de grenzen van computercreativiteit.

Tijdens een speciale kinderlezing vertelt Judith Varkevisser alles over de muzikale talenten van dieren

Backstage in de wereld van baanbrekende wetenschap

Wat is er achter de schermen allemaal nodig om baanbrekende ontdekkingen te doen? Dat leren de bezoekers ‘backstage’ bij de Science Experience Tours. Zo kom je op plekken die normaal voor het publiek gesloten blijven. Er zijn tours langs de trillingsvrije meethal en de grootste – en letterlijk coolste – elektronenmicroscopen van Nederland.

Tijdens de Science Experience Tours krijgen bezoekers een kijkje in de trillingsvrije meethal

Bij de Fijn Mechanische Dienst en de Elektronische Dienst kun je zien waar wetenschappers terecht kunnen met hun technische vragen en verzoeken. De geavanceerde computers en machines maken indruk op de bezoekers. Luca (3 jaar) mag met een druk op de groene knop zelf een grote bout frezen. Er is een hoop lawaai en water en kunststof spettert alle kanten op: ‘Gelukkig zit er glas voor, anders was ik nu helemaal nat!’

Ook deze bezoekers zijn onder de indruk van de machines van de Fijnmechanische Dienst

Versierde gezichten en een meterslange kleurplaat

Volgepakte tasjes en overgetelijke ervaringen

Wie geluk heeft, weet nog een plekje te bemachtigen in het mobiele planetarium. Samen met een student Sterrenkunde kun je op reis tussen de sterren: een bezoekje aan Mars, de Melkweg en zelfs helemaal terug naar de oerknal.

Met een hoofd vol kennis en een tas vol (zelfgemaakte) goodies keert iedereen weer huiswaarts. Sommige bezoekers een beetje later dan gepland: ‘De hele familie heeft genoten. We waren eigenlijk van plan maar een paar uur te blijven, maar het werd uiteindelijk de hele dag. Het was super!’

Op reis langs sterrenbeelden in het mobiele planetarium

Bekijk hier de aftermovie!

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of