Wil je leren hoe je kind omgaat met emoties? Doe mee aan hersenonderzoek!

Een spreekbeurt geven, op schoolkamp gaan of bij een vriendje logeren: situaties die voor een kind spannend kunnen zijn. Hoe kun je daar het beste mee omgaan? Leidse psychologen zoeken jonge deelnemers voor hun onderzoek naar emoties in het brein.

Een kijkje nemen in het brein: psycholoog en onderzoeker Marieke Bos en neurowetenschapper Janna Marie Bas-Hoogendam doen het als wetenschappers regelmatig. Ze gebruiken daarvoor de MRI-scanner van het Leiden Institute for Brain and Cognition. Daarover delen ze graag hun kennis, bijvoorbeeld tijdens de Kids Academy op 28 oktober in museum Corpus. In een themamiddag over angst en stress vertellen ze daarover hoe het brein reageert in spannende situaties, en welke welke trucjes kinderen kunnen helpen om zich minder gespannen te voelen.

Om hier nog meer over te leren, zijn ze voor het FearLess-onderzoeksproject op zoek naar jonge deelnemers (9- 16 jaar oud) voor hun hersenonderzoek.

Over het FearLess-project

FearLess is een internationaal onderzoeksproject waarin wetenschappers van de Universiteit Leiden onderzoeken hoe kinderen en jongeren emoties reguleren en welke hersenmechanismen hierbij een rol spelen. Onderzoekers kijken hierbij onder anderen naar hormonen, huidgeleiding en hersenactiviteit terwijl ze kinderen en jongeren vragen hun emoties te reguleren, bijvoorbeeld door situaties anders te interpreteren.

Naast een beter begrip van emoties in de hersenen, willen de onderzoekers ook bijdragen aan een effectievere behandeling van angststoornissen, en meer bewustwording creëren voor angst en stress bij jongeren, bijvoorbeeld via het het Kenniscentrum Angst en Stress bij Jeugd.

Geïnteresseerd om samen met je kind deel te nemen aan het project?

Vind hier meer informatie of meld je aan.

FearLess Project