Handboeken Veiligheid zijn een begrip: ‘Heel bijzonder dat deze serie al bijna 25 jaar loopt’

Al bijna 25 jaar zijn de Handboeken Veiligheid een begrip. Wie heeft er geen exemplaar in de boekenkast staan? In 2024 bestaat de reeks 25 jaar en komende maandag wordt het Handboek Openbaar Ministerie gepresenteerd: het nieuwste deel in de serie. Erwin Muller vertelt over het ontstaan en het succes van de handboeken.

Het nieuwste handboek uit de serie

Maandag 20 november zal het eerste boek in Wijnhaven op de Campus Den Haag worden uitgereikt aan de Voorzitter van het College van procureurs-generaal Prof. dr. mr. M. Rinus Otte. Het nieuwste boek in de reeks is het Handboek Openbaar Ministerie. Deze uitgave komt, net als alle andere delen, uit onder hoofdredactie van Erwin Muller, hoogleraar Veiligheid en Recht, bestuurder Campus Den Haag en decaan van de faculteit Governance and Global Affairs. De redactie van de 26 delen in de serie Handboeken Veiligheid wordt steeds gevormd door deskundige redacteuren.

In de bundel staat het Openbaar Ministerie (OM) centraal. Vanuit een wetenschappelijke en praktijkgerichte blik wordt door diverse auteurs alle kennis over het functioneren van het OM gebundeld. Ook komt de organisatie zelf aan bod. In het handboek wordt een interdisciplinair beeld geschetst van het OM in Nederland, waarbij niet alleen met een juridische blik, maar ook vanuit andere disciplines naar het OM wordt gekeken.

Kan je iets vertellen over het ontstaan van de Handboeken? Waar kwam de behoefte vandaan?

Muller: ‘Het idee is ontstaan eind jaren negentig van de vorige eeuw om wetenschappelijke en praktijkgerichte kennis bij elkaar te brengen. Er was veel behoefte aan een goed en gebundeld overzicht. Zo zijn de Handboeken ontstaan die allemaal bij uitgeverij Wolters Kluwer zijn uitgegeven. Inmiddels zijn we vele jaren, en vele boeken verder. Denk aan een Handboek Politie, Handboek Crisis, Handboek Handhaving en ga zo maar door.’

In 2024 vieren jullie het 25-jarig bestaan van de serie, hoe bijzonder is dat?

Muller: ‘Dat is heel bijzonder, een serie die zolang loopt. We hebben nu 26 delen en ruim 35 handboeken vanwege meerdere drukken. We kunnen nog wel even doorgaan en dat gaan we zeker doen. Ik wil daarin nog wel een digitale slag maken en zaken eromheen anders inrichten, daarover later meer.’

Wat is volgens jou het succes van de serie?

Muller: ‘De boeken worden geschreven en samengesteld door zeer gekwalificeerde auteurs die allen ook zeer betrokken zijn bij de onderwerpen. Inhoudelijk geven de boeken een goed overzicht van de bestaande kennis over de verschillende onderwerpen. Ik denk dat de kracht in de combinatie van die twee zaken zit.'

Het boek Handboek Openbaar Ministerie wordt maandag 20 november om 16.00 uur gepresenteerd in Wijnhaven. Aanmelden is verplicht:

Meld je aan