Universiteit Leiden

nl en

Hoe herken je bij het kerstdiner een argumentatiefout bij die tante? Dat leren studenten in de app ‘Family Dinner’

In de rubriek ‘Onderwijsheden’ delen psychologiedocenten hun belangrijkste inzichten over college geven. Deze maand: Zsuzsika Sjoerds en Sebo Uithol leren studenten met hun app ‘Family Dinner’ kritisch denken. Met succes. ‘De oude tentamens zijn te makkelijk geworden.’

Met de app 'Family Dinner' oefenen studenten met het herkennen van argumentatiefouten, retoriek, biases en logicafouten.

Zsuzsika Sjoerds gaf net samen met Sebo Uithol het vak Psychologie en Wetenschap toen een student na een college over argumentatiefouten op haar afstapte en vroeg: ‘Maar wat als ik straks aan tafel een familielid zo’n fout hoor maken: hoe reageer ik daar dan op?’

Sjoerds: ‘Dat is een heel toegepaste manier om ernaar te kijken. Ik dacht gelijk terug aan een app die ik kende, Cranky Uncle. Hierin doet een bozige oom uitspraken over onderwerpen zoals het milieu en politiek die van geen kant kloppen door drogredenen. Je moet die oom de hele tijd verbeteren, tot hij op een gegeven moment leert wat goed redeneren is.’

Door de vraag van de student wist Sjoerds: ‘Hier moeten we een app voor creëren. Om studenten situaties te laten oefenen waarin ze argumentatiefouten, retoriek, biases en logicafouten kunnen herkennen. Deze generatie studenten zit al veel op hun telefoon, je kunt de smartphone dan ook goed aangrijpen als leermiddel.’  

De app ‘Family Dinner’ werd geboren, want waar vliegen de argumentatiefouten je vaker om de oren dan tijdens een gemiddeld kerstdiner? De app is geliefd onder studenten. Nadat ze voor de pilot een Grass shoots-beurs ontvingen binnen FSW, zijn Sjoerds en Uithol nu bezig met de aanvraag van een Comenius-beurs om de app uit te breiden en ook beschikbaar te maken voor andere opleidingen. Hoe hebben ze dat aangepakt? En hebben ze tips voor andere docenten die hun lesstof in een app willen gieten?

Les 1: Zoek de samenwerking op

Sjoerds: ‘Onze opleidingsdirecteur (Pascal Haazebroek) heeft ons gesteund om dit project op te starten. Van die steun hebben we een pilot kunnen draaien. Daarvoor hebben we contact gezocht met SOLO, zij stuurden ons door naar het LLInC: Leiden Learning and Innovation Centre. Vervolgens hebben we een hele ochtend met ze gebrainstormd: wat willen we nu precies met zo’n app? Wat vinden we belangrijk? Wat is leuk om erin te hebben, maar van secundair belang? Bijvoorbeeld het verdienen van punten: dat is misschien leuk als gimmick, maar dient het ook het leerdoel? Bij LLInC hebben ze veel didactische en technische kennis, dat heeft ons erg geholpen. Dat zou ook mijn tip zijn als je ook zoiets wilt opstarten: vind niet het wiel opnieuw uit, maar maak gebruik van de expertise van anderen. Er zijn genoeg initiatieven, platforms en projecten om op aan te sluiten.’

Sebo Uithol en Zsuzsika Sjoerds: ‘Studenten brengen veel tijd op hun smartphone door, je kunt het goed inzetten als leermiddel’

Les 2: Doe het in kleine stapjes

Sjoerds: ‘Toen we na die ochtend een plan hadden, zijn we met hen de app deels gaan bouwen en hebben we de inhoud gemaakt. Dat deden we in Wooflash, een platform waarin je een interface bouwt voor quizjes en oefeningen, en waarvoor de universiteit sinds kort een licentie heeft. Daarin hebben we de een pilot-versie van de app gebouwd en getest met studenten. Voor de zomer hebben we de Grass shoots-beurs van SOLO ontvangen, waarmee we de app verder kunnen evalueren en verbeteren. Doel is om de inhoud en het gamified karakter van de app verder uit te breiden.

Uithol: ‘De pilot was nog erg lineair: je hebt een aantal vragen per hoofdstuk, en dan ga je door. We willen het adaptiever maken, dat je terug moet als je foute antwoorden geeft of dat het moeilijker wordt als je beter bent, dat soort dingen. Maar alleen als het nodig is: als blijkt dat studenten daar niet per se beter door leren, hoeft het niet.’

Les 3: Blijf evalueren

Sjoerds: ‘Naast de cursus-evaluatie hebben we studenten specifiek gevraagd wat ze van de app vonden. Op beiden kwamen veel positieve berichten.’

Uithol: ‘Zo positief dat we nu eigenlijk twee problemen hebben. Allereerst zijn de oude tentamens te makkelijk geworden, dus we moeten uitdagendere vragen gaan bedenken. Ten tweede willen sommige studenten liefst de hele cursus in de app gooien. Want er zijn nu ook onderdelen die niet in de app worden aangeboden, zoals wetenschapsfilosofie. Maar alles in app-vorm gieten, willen we niet. Dat komt ook door de aard van de app; het is echt een manier om toe te passen wat je hebt geoefend via multiplechoicevragen als een soort oefententamens. Je gaat ook niet het hele vak alleen maar oefententamens geven, dat is geen goed onderwijs. Dus we moeten er ook een nieuwe balans in zien te vinden, wat we via een app doen en wat we gewoon via onze klassieke methode onderwijzen.’

Family Dinner voor iedereen?

Met de aanvraag van de Comenius-beurs hopen Sjoerds en Uithol de app meer functionaliteiten te geven en meer game-elementen toe te voegen. Ook willen ze de app daarmee toegankelijk maken voor andere faculteiten en universiteiten. Sjoerds: ‘Het zou mooi zijn de app open source te maken en om een gebruikersgemeenschap te krijgen. Dan kunnen andere docenten hun eigen set vragen bedenken, bijvoorbeeld toegespitst op onderwijskunde en antropologie, maar binnen deze app met dezelfde personages.’

Jouw onderwijsheid delen?

Ben je docent bij het Instituut Psychologie en wil je graag vertellen over hoe jij lesgeeft? Of wil je een inspirerende collega nomineren voor de volgende rubriek? Mail dan naar news.psy@fsw.leidenuniv.nl met onderwerp ‘Onderwijsheid’

Stuur bericht
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.