KNAW Early Career Award voor twee Leidse onderzoekers

De jonge Leidse onderzoekers Alisa van de Haar en Marleen Kunneman ontvangen een KNAW Early Career Award. De prijs, jaarlijks toegekend, beloont hun uitzonderlijke prestaties met een bedrag van 15.000 euro en een uniek kunstwerk.

De KNAW Early Career Award is bedoeld voor onderzoekers in Nederland die aan het begin van hun carrière staan en die vernieuwende, originele ideeën hebben. Dit jaar ontvangen in totaal twaalf jonge onderzoekers, verbonden aan diverse Nederlandse universiteit, de prijs. De laureaten vertegenwoordigen diverse wetenschappelijke disciplines en belichamen een breed spectrum aan onderzoeksterreinen. Dit zijn de twee bekroonde Leidse onderzoekers:

Alisa van de Haar - Franse invloeden op het Vroegmodern Nederlands

Van de Haar onderzoekt meertaligheid in de vroegmoderne Nederlanden door onder andere studie van literaire publicaties en archiefmateriaal. Ze nuanceert de algemene wetenschappelijke opvatting dat Franse invloeden uit het Vroegmoderne Nederlands zijn verdrongen wegens nationalistische gevoelens, en toont aan dat het Frans in deze periode juist veel gebruikers kende en regelmatig diende als inspiratie voor het Nederlands. In ander onderzoek biedt zij een vernieuwend perspectief op de relatie tussen migratie en taal, waarbij taalverschillen niet alleen als obstakel worden gezien, maar ook als iets waar zowel migranten als ontvangende gemeenschappen van kunnen profiteren.

Alisa van de Haar is universitair docent Oudere Franse letterkunde bij de Faculteit der Geesteswetenschappen.

Marleen Kunneman - samenwerking tussen patiënten en zorgverleners

Kunneman onderzoekt hoe patiënten en hun zorgverleners samenwerken bij het opstellen van implementeerbare zorgplannen die naadloos aansluiten bij wat patiënten nodig hebben. Ze leidt het internationale ‘’Making Care Fit Collaborative”, een samenwerkingsverband dat zij zelf heeft opgericht met patiënten, mantelzorgers, onderzoekers, zorgontwerpers en beleidsmakers .  Haar onderzoek laat zien dat arts-patiënt samenwerking vaak gericht is op het volgen van de juiste procedures. Dit kan ten koste gaan van de menselijke aspecten van zorg, waardoor we ‘zorg leveren’ zonder te ‘zorgen’.

Marleen Kunneman is universitair docent medical decision making bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC).

Het overige onderzoek dat de prijs in de wacht heeft gesleept, richt zich onder meer op de immuunreacties op infecties, atmosfeerverlies bij exoplaneten, literatuuronderwijs in Nederland en de impact van crises op het menselijk welzijn.

Beeld: Unsplash

Over de KNAW Early Career Award

De KNAW Early Career Award wordt dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt en bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro. Dit bedrag mag door de laureaten naar eigen inzicht worden besteed aan hun onderzoekscarrière. Alle laureaten ontvangen ook het kunstobject Extended Jewellery van Laura Klinkenberg. Dit is een messing schroef met een ‘twist’, die symbool staat voor zowel het komen tot nieuwe ideeën als de tegendraadsheid in kunst en wetenschap. De maker van het kunstwerk won met Extended Jewellery de kunstprijsvraag bij de eerste editie van de KNAW Early Career Award.

De uitreiking van de KNAW Early Career Award vindt plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het KNAW Trippenhuis op 15 februari 2024.