Mbo, hbo en universiteit bundelen krachten voor quantumtechnologie

Quantumtechnologie is de toekomst, maar niet zonder vaardige mensen. Om die reden is het Talent & Learning Centre (TLC) Delft/Leiden opgezet. Deze samenwerking tussen mbo, hbo en universiteit enthousiasmeert studenten over quantum en verbindt onderwijs met onderzoek en bedrijfsleven. Op 7 november was de feestelijke opening.

‘Het TLC is belangrijk om mensen te verbinden’, zegt Hilde Wijngaard, projectleider van het centrum. ‘Samenwerking met meerdere onderwijsinstellingen en bedrijven zorgt voor meer diversiteit, in opleiding en achtergrond bijvoorbeeld. Dat is een win-win situatie voor iedereen.’

Na een gezamenlijke online start met andere TLC’s in Nederland is het zover: aftellen en een grote, rode knop om het centrum feestelijk te openen. Vervolgens krijgen studenten, docenten en bedrijven het podium om hun ervaringen te delen. De conclusie is duidelijk: ze hebben elkaar nodig om quantum tot een succes te maken.

Het Talent & Learning Centre is deel van het groeifonds Quantum Delta NL. Om overal in het land mensen op te leiden, zijn er ook centra opgericht in Amsterdam, Eindhoven en Twente. In Leiden/Delft wordt het TLC gevormd door de Universiteit Leiden, de Leidse instrumentmakersschool (LiS), Haagse Hogeschool (HHS) en de TU Delft. Het TLC brengt onderwijsactiviteiten, bedrijven en faciliteiten op het gebied van quantum in Zuid-Holland in kaart. Ook verzorgen ze inspirerend quantumonderwijs voor mbo en hbo om studenten te enthousiasmeren, en vinden ze de juiste stageplek voor elke student.

'We kunnen veel winnen door samen te werken'

De quantumcomputer is misschien nog toekomstmuziek, maar veel andere quantumtechnologie bestaat al. De industrie rondom quantum in Zuid-Holland breidt zich snel uit, waardoor er steeds meer vraag is naar vakmensen. Naar mensen met kennis van de natuurkunde én met de praktische vaardigheden om de instrumenten te maken. Dat erkent ook Nils Boertjes, quantumingenieur bij het bedrijf Quantware. ‘Bedrijven hebben te maken met veel praktische uitdagingen en we hebben mensen met allerlei verschillende achtergronden nodig om die effectief te kunnen aanpakken.’

Het is niet alleen voordelig voor bedrijven om samen te werken, ook het onderwijs wordt er leuker van, vertelt Casper Rose, voorzitter van de studentenraad van de LiS: ‘Er is veel te winnen door samen te werken. Projecten verlopen soepeler en de resultaten zijn beter. Maar je kunt elkaar vooral ook inspireren.’

Demo's en een potje quantum vier-op-een-rij

Het evenement sluit af met een speelse noot, juist voor degenen die nog niet zo bekend zijn met quantum. Bezoekers kunnen elkaar uitdagen om quantum-vier-op-een-rij te spelen, en zo meteen wat op te pikken over de beginselen van de quantummechanica. Of bijvoorbeeld in een demo-opstelling zelf een enkel foton waarnemen, de basis voor veel quantumtechnologie.

Jessie Qin-Dregely van het bedrijf Single Quantum vat de visie van het TLC mooi samen. ‘Ik denk dat het TLC zal helpen om bedrijven en onderwijsinstellingen beter met elkaar te verbinden om zo de volgende generatie ingenieurs, natuurkundigen en andere deskundigen te trainen. Zo creëren we uiteindelijk een gezonder, gelijkwaardiger quantumecosysteem.'