Sebastian Pomplun treedt toe tot Oncode Institute om doorbraken in het kankeronderzoek te versnellen

Met medicijnen eiwitten bereiken die onbereikbaar leken. Dat lukt Sebastian Pomplun. Daarom mag hij met zijn onderzoeksgroep toetreden tot Oncode Institute. Met negen anderen is hij uit 72 kandidaten geselecteerd om bij te dragen aan de missie van Oncode Institute: doorbraken in het kankeronderzoek versnellen en ontdekkingen uit het lab sneller vertalen naar nieuwe behandelingen voor patiënten.

Sebastian Pomplun studeerde Scheikunde en Farmaceutische Technologieën. Het lukte hem om medicijnen te maken die eiwitten kunnen bereiken die onbereikbaar werden geacht voor medicijnen. Hij ontwikkelde ook technieken waarmee onderzoekers enorme bibliotheken met innovatieve chemische stoffen kunnen screenen. Daarmee kunnen ze nieuwe bioactieve verbindingen, oftewel mogelijk nieuwe medicijnen, identificeren.

Pomplun doet onderzoek bij de afdeling Drug Discovery & Safety, onderdeel van het Leiden Academic Centre for Drug Research. In het voorjaar van 2022 kreeg hij een ERC-startsubsidie van 1,85 miljoen euro. Daarmee werkt hij onder meer aan manieren om kankerprocessen in cellen te verstoren door de werking van genen te beïnvloeden.

Tien nieuwe groepsleiders dankzij donorprogramma

Het werk van Pomplun sluit goed aan bij de missie van Oncode Institute: doorbraken in het kankeronderzoek te versnellen en ontdekkingen uit het lab sneller vertalen naar nieuwe behandelingen voor patiënten. Oncode Institute groeit naar 62 onderzoeksgroepen, verspreid over 13 universiteiten en onderzoeksinstituten door heel Nederland. Per 1 januari 2024 mogen dankzij donaties via het Major Donor Programma van Oncode Institute tien junior groepsleiders en hun onderzoeksgroepen zich aansluiten bij het consortium. Pomplun is een van hen.

Clare Isacke, decaan van het Institute of Cancer Research in Londen, lid van de internationale adviesraad van Oncode Institute en voorzitter van de selectiecommissie, zegt: ‘We zijn er trots op dat we een multidisciplinaire groep jonge onderzoekers kunnen uitnodigen om zich bij dit prachtige instituut aan te sluiten. Hun diversiteit in achtergrond en expertise helpt de missie van Oncode Institute om zich vanuit verschillende perspectieven op kankeronderzoek te richten.’

Oncode Accelerator: 325 miljoen uit Nationaal Groeifonds

Universiteit Leiden is ook betrokken bij Oncode Accelerator. Oncode Accelerator kreeg in mei vorig jaar 325 miljoen subsidie toegekend uit het Nationaal Groeifonds. Daarmee werkt het consortium aan manieren om efficiënt de kansrijkste stoffen te selecteren, zodat meer experimentele medicijnen de eindstreep halen. Onder meer Leidse chemici, farmacologen, biologen, en informatici zetten samen hun schouders eronder. Mario van der Stelt, hoogleraar Moleculaire Fysiologie bij het LIC, was een van de architecten.