Twee ERC Consolidator Grants voor Leidse wetenschappers

Onderzoek naar quantumcomputers en islamitische goede doelen: twee Leidse wetenschappers krijgen een Consolidator Grant van de European Research Council.

De Consolidator Grant is bedoeld voor veelbelovende wetenschappers met tussen de zeven en twaalf jaar ervaring na hun promotie. Zij kunnen de beurs van maximaal twee miljoen euro gebruiken om in een periode van vijf jaar hun team van mede-onderzoekers en ondersteunend personeel te financieren.

De twee Leidse Consolidator Grants gaan naar:

Vedran Dunjko - Beyond-classical Machine learning and AI for Quantum Physics (LIACS)

Vedran Dunjko doet onderzoek naar de combinatie van machine learning met quantumcomputers. Dit kan mogelijk grote versnellingen bieden bij het simuleren van gecompliceerde quantummechanische systemen zoals moleculen, materialen en interacties tussen elementaire deeltjes in atoomkernen. Dunjko en collega’s willen uitzoeken in welke gevallen deze voordelen ook echt te oogsten zijn.

Radhika Gupta - Entangled Universals of Transnational Islamic Charity

Vandaag de dag richt transnationale Islamitische liefdadigheid zich vooral op 'menselijkheid'. Anders dan vroeger is het idee van menselijkheid niet exclusief voor het Westerse humanitarisme. Islamitische liefdadige netwerken zijn nu betrokken bij het bouwen van geavanceerde ziekenhuizen, appartementencomplexen en scholen voor modern onderwijs, zowel voor moslims als niet-moslims. Dit project onderzoekt hoe deze netwerken zich presenteren als universele initiatieven, verbonden met Westers humanitarisme en neoliberale welzijnssystemen.

In totaal kreeg de European Research Council dit jaar 2.130 aanvragen binnen van wetenschappers die verbonden zijn aan Europese universiteiten. 308 projecten werden geselecteerd waarmee een subsidiebedrag van 627 miljoen euro gemoeid is.